~ MuTiArA kAtA

Jangan malu memberikan sedikit, kerana pemberian sedemikian lebih baik daripada tidak memberi sama sekali & Dan aku anak kampong tidak terlalu pandai menulis....akan tetapi apa yang baik akan ku kongsikan jua.....

Sunday, December 18, 2011

RENUNG-RENUNGKAN...

mfab :))

Friday, November 18, 2011

ISI MINYAK KAT PETROL PUMP

 Nak kongsi kan Email dari seorang rakan....


Sekadar nak kongsi dgn semua. Semalam saya lunch dgn ADH security kt sini. Hari sebelumnya dia ada cakap dgn saya, "jom balik dah pukul 6". Semasa kami makan, tiba2 dia tanya,"semalam ingat tak saya ckp saya nak balik pukul 6". Dia pon memulakan cerita. Sebaik meninggalkan Giant Nusa Bestari beliau ke stesen minyak Petronas berdekatan utk mengisi minyak. Semasa sedang mengisi myk, datang sebuah kereta Honda Accord yg nampak masih baru dibeli datang ke sebelah pam tempat beliau mengisi minyak. Pemandu keluar dari kereta menuju ke kaunter pembayaran tanpa mematikan enjin memandangkan terdapat penumpang wanita di dalam kereta yang mungkin isteri beliau. Di belakang kereta tersebut datang sebuah Gen 2 dinaiki 3 lelaki berbangsa Cina. Sebaik lelaki tersebut meninggalkan kereta dgn enjin yg tidak dimatikan, salah seorang lelaki dari kereta Gen 2 tadi tiba2 menerpa ke arah kereta Honda Accord yg ditinggalkan dan terus memecut kereta meninggalkan stesen minyak dgn diekori kereta Gen 2 dari belakang.

Keadaan stesen minyak pada ketika itu penuh dgn pelanggan dimana tidak ada satu pon pam yang kosong, tetapi tidak seorang pon tampil membantu kerana masing2 sibuk memegang nozel (sekarang kebanyakan stesen minyak layan diri). ADH Security tadi juga tak mampu berbuat apa2 kerana beliau menaiki motosikal. Sebaik seelsai mengisi minyak beliau keluar menuju jalan balik & melalui simpang 4 yg ada traffic light di hadapan Giant Nusa Bestari. Beliau lihat ramai org berkerumun & saksi menyatakan ada seorang wanita telah terjun dari sebuah kereta berlumuran darah di atas jalan. ADH security tersebut kemudian kembali ke stesen minyak utk mengambil pemandu Honda Accord tadi & membawa ke tempat di mana wanita tersebut kemalangan dan sudah pengsan. Ada kemungkinan wanita tersebut bukan terjun tapi ditolak keluar oleh lelaki yang melarikan kereta tersebut. Kepada semua, berhati2lah bila mengisi minyak kereta.

Arahan utk mematikan enjin semasa mengisi myk perlu dipatuhi. Kunci kereta semasa meninggalkan kereta utk membuat pembayaran. Jika ada penumpang lain didalam kereta, minta mereka kunci kereta dari dalam. Ini yg saya & kawan2 dah praktikkan sejak dari dulu. Kita mungkin bukan sahaja kehilangan kereta tetapi org yg kita sayang. Bayangkan kalau yg di dalam kereta itu anak kecil. Apakah yg mampu mereka lakukan. Kalau tak dihumban keluar dari kereta mungkin dijual kpd sindiket penjualan organ. Mungkin jd pengemis. Sekian, harap sebarkan. 


mfab :))

Tuesday, November 15, 2011

LISEN MEMANDU KITA

Assalamualaikum....lama x up date blog...apa boleh buat sibuk dan malas semacam dah skrg ni....apa2 pun blog ini sentiasa di hati, sentiasa teringat....mgu lepas aku telah di arahkan utk menghadiri 1 kursus dari majikan aku...iaitu kursus pemanduan berhemah....ermmm bagus lah kursus ni kurang2 nya boleh lah menambah pengetahuan yg baru tentang undang2 baharu yg telah di tetapkan oleh jabatan pengangkutan jalan...apa yg aku boleh kongsikan bersama ialah 1 sistem yg telah pun di kuatkuasa kan oleh JPJ iaitu Sistem Kejara yg mana mungkin ramai yg x paham dengan sistem ini...jgn main2 silap2 lisen memandu kita boleh kena gantung atau dibatalkan....
Setiap pemandu yg mempunyai lisen memandu penuh bukan percubaan telah pun secara automatik di berikan mata sebanyak 15 mata...dan sekiranye pemandu ini melakukan kesalahan2 laluintas maka mata akan di tolak mengikut jenis2 kesalahan....yg mana jika ia belarutan mungkin lisen seseorang itu boleh di gantung atau di batalkan....
Antara jenis2 kesalahan yg boleh mengurangkan mata diamerit lisen pemandu ialah :

   1. Terus potong 15 mata
~ Memandu di dalam keadaan mabuk atau pengaruh dadah
~ Terlibat dengan aktiviti lumba haram
~ Memandu di dalam keadaan melulu/merbahaya sehingga menyebabkan kematian


2. potong 10 mata
~ Langgar lampu isyarat ( bukan langgar tiang lampu isyarat yer...)
~ Melebihi had laju ( lebih 40 km/j tolak 10 mata ) ( 26-40 km/j tolak 8 mata ) ( 1-26 km/j tolak 6 mata )

Oleh yg demikian saper2 yg telah di kenakan saman semasa melakukan kesalahan2 demikian oleh pihak berkuasa maka adalah baik nye dengan segera meyelesaikan saman tersebut selewat-lewat nye 90 hari dari tarikh anda di notiskan.....sbb nya kalau sebelum 90 hari maka mata diamerit anda tidak di tolak dan lagi bagus nya  jumlah saman anda itu akan mendapat potongan harga lagi....jgn lengah2....

Yg lain2 tu malas lah aku nak sebut lagi  sbb yg ini pun dah cukup utk peringatan pada semua pemegang2 lisen memandu ....jgn sampai lisen kita kena gantung atau di batalkan nanti susah nak gi mana2....pandu lah cara selamat....

mfab :))

Thursday, July 21, 2011

peringatan untuk semua


Hal yg sangat penting terutama pada orang yang suka on9 di Cyber Cafe...
Ok,sebelum korang guna PC..1st Check device ni sama ada disambungkan dekat CPU atau tak..
Alat ini dinamakan Keystroke. Ia dicucuk di hujung cable keyboard yg terhubung ke PC, ini digunakan untuk menyimpan semua data yg telah diketik oleh keyboard itu...

Kebanyakan ini dipakai di Internet kafe, pameran, hotel Dan lapangan terbang. Maka berhati2lah terutama anda yg menggunakan Internet di tempat seperti itu untuk mengakses account bank online atau site penting lainnya.

Setelah anda masuk ke account bank, Dan setelah selesai, meninggalkan PC, itu akan dgn mudahnya untuk membuka account itu kembali dgn apa yg sebelumnya anda ketik, yg telah
tersimpan di dlm Black Device.

Jadi, sebaiknya anda periksa dahulu PC jika Ada sesuatu yg mencurigakan di belakangnya sebelum menggunakan Internet di tempat umum untuk mengakses site penting

Semoga informasi ini berguna untuk anda semua..

Oppss..Jangan lupe kongsi dengan kawan-kawan yang tak tahu ye..:)..

sumber : wikipedia



mfab :))

Thursday, June 30, 2011

Google Plus lawan Facebook



CONTOH paparan halaman sosial Google Plus yang disiarkan

29 Jun - Google Inc. sekali lagi cuba memecah dominasi Facebook dalam rangkaian sosial dengan memperkenalkan satu perkhidmatan baru dikenali sebagai Google Plus, semalam.
Google menyatakan perkhidmatan baru itu akan menghubungkan semua sifat perkhidmatan yang ditawarkan di talian, menjadikannya sebagai sebuah rangkaian sosial.
Pengasas bersama Google, Larry Page mahu menjadikan enjin carian nombor satu di Internet itu sebagai satu jaringan sosial kerana orang ramai lebih menggunakan Facebook dan Twitter.
Bagi membezakan perkhidmatan tersebut, Google menyatakan ia mempunyai pendekatan lebih baik berhubung privasi, perkara yang menjadi isu dalam rangkaian sosial sebelum ini.
Google Plus menawarkan pendekatan 'rangkaian' rakan dan kenalan di mana pengguna boleh menguruskan rakan mengikut rangkaian anggota keluarga, rakan sekerja atau rakan kolej, apa yang hendak dikatakan selain perkongsian gambar dan video atau pelbagai maklumat dalam kumpulan kecil itu sahaja.
''Dalam dunia di talian, terdapat perkhidmatan dikenali sebagai perkongsian kotak di mana anda tidak akan tahu ke mana perkara yang dimasukkan dalam kotak itu atau siapa akan membaca atau adakah ia akan memalukan anda dalam tempoh enam bulan akan datang.
''Bagi kami, privasi adalah perkara penting,'' kata Timbalan Presiden Pengurusan Produk Google, Bradley Horowitz.
Facebook yang dikritik kerana menyediakan kawalan privasi yang memeningkan pengguna, pada tahun lepas memperkenalkan satu ciri yang membolehkan pengguna membentuk kumpulan-kumpulan kecil rakan.
Google Plus akan dibuka kepada sejumlah kecil pengguna dalam sesi percubaannya.
Syarikat enjin carian itu tidak pula memaklumkan tarikh ia akan diperluaskan kepada semua pengguna. 
 
mfab :))

Wednesday, June 29, 2011

Belanda haram penyembelihan haiwan cara Islam

AMSTERDAM 29 Jun - Parlimen Belanda telah mengundi bersetuju untuk mengharamkan penyembelihan haiwan hari ini, langkah yang ditentang kuat oleh orang Islam dan Yahudi negara itu.
Rang undang-undang yang dikemukakan oleh Parti Hak Asasi Haiwan, parti sedemikian yang pertama di Eropah memenangi kerusi dalam Parlimen, menyatakan mereka perlu memastikan haiwan itu tidak sedar diri sebelum disembelih, berbeza dengan cara Islam dan Yahudi yang memerlukan haiwan itu berada dalam keadaan sedar.
Menurut ketua Hak Asasi Haiwan, Marianne Thieme, cara penyembelihan itu memberi kesakitan yang tidak patut kepada haiwan dan ia perlu dibanteras walaupun ia tuntutan agama. -

mfab :))

Tuesday, June 28, 2011

Apa guna berkasut cantik jikalau kaki berkudis nak putus....


Malaysia
Harga Petrol : RM 2.90
Malaysia pengeluar ke-27 di dunia.

Qatar
Harga Petrol : RM 0.75
Qatar pengeluar ke-22 di dunia.

Oman
Harga Petrol : RM1.00
Oman pengeluar ke-28 di dunia.

Egypt @ Mesir
Harga Petrol : RM 1.06
Egypt pengeluar ke-29 di dunia.

Iran
Harga Petrol : RM 0.35
Iran pengeluar ke-8 di dunia..

~   Kasihani lah kami warga berpendapatan kecil dan serdahana ini...Segala-galanye tersepit dan tercicir dalam mengharungi arus kemajuan dan kemodenan yg telah pun di sediakan pada masa kini...Namun begitu Segala nye kami perlukan demi  masa depan kami dan keluarga kami agar kami dan keluarga kami semua tidak termasuk ke dalam golongan orang2 yang rugi dan buta segala nye....
~  Sediakan lah tahun/masa yg benar2 utk membela kebajikan dan menaikkan taraf dan kemampuan kami,agar kami semua tidak merasa tertindas oleh bangsa dan saudara kami sendiri.....
 
mfab :))

Tangisan bayi di celah semak


MOHD. SATAR menunjukkan lokasi dia menemui bayi lelaki (gambar kecil) di dalam semak di Kampung Pertama Machang, Bachok semalam.


 – Seorang lelaki terkejut apabila menemui bayi yang masih bertali pusat dibuang di dalam semak dalam kejadian di Kampung Pertama Machang di sini semalam.
Bayi lelaki itu ditemui pada pukul 11.30 pagi ketika Mohd. Satar Mohd. Ali, 49, dalam perjalanan pulang ke rumahnya selepas membaiki motosikal di pekan Jelawat dekat sini yang terletak kira-kira 10 kilometer dari lokasi bayi itu dijumpai.
Menurut Mohd. Satar, dia merasa pelik apabila terdengar bunyi tangisan bayi ketika melalui kawasan semak tersebut dan apabila ditinjau, dia terkejut melihat seorang bayi lelaki berada di dalam sebuah beg kertas di semak berkenaan.
“Sebaik membuka beg itu, saya nampak seorang bayi lelaki yang masih bertali pusat di dalamnya. Saya terus berlari untuk memberitahu penduduk kampung sebelum bayi malang itu dipindahkan ke tempat redup.
“Ketika ditemui, bayi yang cukup sifat dan sihat itu tidak mengalami sebarang kecederaan,” ceritanya ketika ditemui semalam.

~ Sangat2 lah buta mata dan buta hati si pelaku nye.....
 
mfab :))

Monday, June 27, 2011

Sembelih tak ikut syarak


KUALA LUMPUR 26 Jun - Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) hari ini mendedahkan masih terdapat beberapa pusat penyembelihan yang melakukan proses itu tanpa mengikut hukum syarak.
Ketua Penolong Pengarah Kanan Bahagian Pengurusan Kariah Jawi, Hashim Salleh berkata, pihaknya memandang serius perkara itu kerana ia melibatkan soal halal dan haram sesuatu makanan.
"Kalau kita makan binatang yang disembelih tidak mengikut hukum yang sepatutnya, ia ibarat makan bangkai.
"Saya menasihatkan umat Islam agar lebih berhati-hati ketika membeli ayam dan daging kerana adalah penting ia melalui proses sembelihan yang sempurna,"  
mfab :))

Wednesday, June 22, 2011

12,000 tan sampah dibuang setiap hari

- Rakyat di negara ini dianggarkan membuang 12,000 tan sampah setiap hari dan jumlah ini dijangka meningkat sehingga 30,000 tan sehari menjelang 2020 jika mereka masih tiada kesedaran untuk mengitarnya semula, kata Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam Datuk Zaini Md. Nor.
"Keadaan ini jika tidak diuruskan dengan baik akan menyebabkan pencemaran serta boleh menyebarkan penyakit,” katanya kepada pemberita selepas majlis penyampaian buku akaun bank bagi Program Bank Kitar Semula di Sekolah Menengah Kebangsaan St. Paul di sini, hari ini.
Berikutan itu, kata Zaini, kerajaan memberi perhatian terhadap program kitar semula kerana kawasan pelupusan sampah sudah semakin terhad sedangkan sisa bahan buangan semakin banyak.
Katanya, lebih 85 peratus rakyat Malaysia faham dan tahu tentang kitar semula tetapi hanya 55 peratus yang melaksanakan kitar semula.

~ ermm kena minima kan segala penggunaan plastik lah yg budak kampong nampak...sebabyer kalau boleh kat mana2 tempat buang sampah plastik lah yg paling banyak sekali dari barang2 lain....dah lah susah nak lupus....
 
mfab :))

Tuesday, June 21, 2011

Pakar pukau bantu penari tiang menggoda



BEBERAPA penari tiang di kelab Cleopatra's Lounge, Huddersfield, Britain.


HUDDERSFIELD, Britain - Seorang pakar pukau, Grant Saunders dipanggil untuk membantu penari-penari tiang menggoda pelanggan, lapor sebuah akhbar semalam.
Menerusi kepakaran pakar pukau itu, pelanggan-pelanggan akan memberikan lebih banyak wang kepada mereka selepas persembahan erotik berakhir.
Khidmat Saunders digunakan pemilik kelab tarian Cleopatra's Lounge di sini untuk membantu meningkatkan pendapatan premis itu yang merosot sejak kebelakangan ini.
"Penari-penari di sini akan menggunakan teknik yang dikenali sebagai 'berlabuh'. Minda bawah sedar pelanggan akan dibuka semasa melihat paha mereka (penari bogel)," kata Saunders, 34.
"Para pelanggan akan mengikut permintaan penari itu ketika dia bercakap dengan dan menyentuh bahu atau lutut mereka," tambah pakar berkenaan.
Namun, dia menyangkal teknik tersebut akan menyebabkan pelanggan dipukau sepenuhnya seperti yang biasa dilakukan pada sesi hipnotis lain.
"Teknik ini cuma membantu mereka untuk menjadi jurujual yang lebih baik," 
mfab :))

~ Ingatkan betul2 lah boleh bagi org terpukau.... ni lah...org pun dah x heran ngan tarian2 mcm ni lagi....mungkin dah ada yg lebih advance lagi....

Perkahwinan pasangan lesbian pertama di Nepal



COURTNEY MITCHELL (kanan) menyarungkan cincin perkahwinan kepada pasangan lesbiannya, Sarah Welton dalam majlis perkahwinan sesama jantina di sebuah kuil Hindu di Katmandu, Nepal semalam.


KATMANDU - Seorang peguam wanita dan profesor wanita dari salah sebuah kolej di Amerika Syarikat (AS) merupakan pasangan lesbian yang pertama berkahwin di Nepal semalam.
Nepal baru-baru ini telah mengiktiraf hak-hak lelaki homoseksual dan menggubal undang-undang untuk menamatkan diskriminasi seksual.
Pasangan itu, Courtney Mitchell, 41, dan Sarah Welton, 48, dari Denver, Colorodo diraikan dalam persandingan tradisi Hindu di kuil Dakshinkali yang terletak di selatan Katmandu, ibu negara Himalaya.
Ahli Parlimen Nepal, Sunilbabu Pant, seorang aktivis hak gay berkata, ia merupakan perkahwinan awam pertama daripada pasangan lesbian di negara konservatif.
Di Nepal, perkahwinan sejenis tidak menyalahi undang-undang.
mfab :))

~ macam nak menjemput tsunami datang nepal jer x lama lagi.....

Monday, June 20, 2011

Perodua Myvi kini semakin bagus





DUNIA automotif tempatan tidak lagi sama selepas Perodua Myvi diperkenalkan di pasaran pada 2005. Bertitik tolak daripada kejayaan pertama Kancil pada 1994, Kelisa dan Kenari pada awal tahun 2000, Perodua berjaya mengisi kekosongan yang selama ini ditinggalkan oleh segmen kereta murah yang ekonomikal.
Segmen yang satu ketika dahulu dikuasai Proton telah dipecahkan monopolinya oleh Perodua. Myvi juga berjaya melonjakkan Perodua ke tempat teratas sebagai kereta paling laris, selain pengeluar yang menduduki tangga teratas jualan tertinggi dalam pasaran tempatan.
Tidak dinafikan bahawa kereta itu didatangkan dengan pakej kereta urban yang menjimatkan. Myvi dicipta untuk menjadi kereta yang praktikal, mudah dipandu dan diparkir, ergonomik, teknologi yang asas serta mudah diselenggara.
Bagi sebuah negara yang mengadaptasi sistem bayaran balik sehingga sembilan tahun, sudah tentulah faktor nilai jualan balik menjadi isu pokok. Pembeli kereta pertama sudah tentu memikirkan nilai pasaran terpakai yang bagus.
Justeru, Myvi ternyata satu pembelian yang selamat. Lihat sahaja nilainya di pasaran terpakai bagi model pertama tahun 2005. Tidak ada kereta yang mengalami kejatuhan minimum seperti Myvi.
Perodua dikenali kerana kualiti binaan Toyota-Daihatsu. Kereta yang dipasang di Sungai Choh, Rawang itu berkongsi platform dengan model gantian Daihatsu Boon yang baru sahaja diperkenalkan di pasaran Jepun pada tahun lalu. Ironiknya, Boon generasi kedua ini (atau ketiga jika dikira dengan model Storia) turut menggantikan Myvi tempatan.
Berbeza dengan khabar angin yang bertiup kencang sebelum kehadiran gantian Myvi itu, asasnya, ia kekal dengan kapasiti enjin 1.3 dan namanya - Myvi. Sebenarnya saya melihat pengekalan nama pada model gantian adalah perlu dalam pasaran sekecil Malaysia agar sesuatu jenama dapat diperkukuhkan dan mudah diingati.
RUANG kargo boleh ditambah dengan hanya melipat sepenuhnya tempat duduk belakang.



Walaupun desas-desus bertiup kencang tentang gantian Myvi bakal menggunakan enjin 1.5 liter baru, Perodua mengambil keputusan mengekalkan konfigurasi enjin sedia ada.
Enjin K3-VE berkapasiti 1.3 liter itu terbukti lasak dan ekonomikal sejak divariankan lama sebelum itu di Jepun. Enjin siri K3VE dibangunkan sejak tahun 2000 dan telah dipasangkan pada pelbagai model Toyota/Daihatsu seperti Terios (Kembara/Nautica), YRV, Storia dan Bb. Ia merupakan model gantian siri HC/HD seperti yang dipasang pada Daihatsu Ascend/Espri tempatan.
Perbezaan ketara untuk Myvi baru adalah pengubahsuaian sistem stereng kuasa daripada jenis bermotor kepada berkuasa elektrik. Jika dilihat kepada mana-mana kereta urban moden hari ini, stereng kawalan elektrik lebih mesra pengguna menerusi sensor kelajuan.
Pada posisi pegun, memusing stereng adalah lebih mudah. Sementara apabila kelajuan melebihi 40 kilometer sejam (km/j), alat pengesan (sensor) pada batang rak stereng akan memberatkan putaran, sekali gus menjadikan pemanduan lebih stabil.
Enjin Myvi baru itu sudah ditala semula untuk capai tahap ekonomikal yang lebih baik. Menurut Perodua, menerusi ujian dalaman mereka, versi manual mencatat perjalanan 17.5km bagi seliter (km/l) petrol, berbanding model lama iaitu 17.1km/l. Model automatik nampaknya lebih baik kerana mencatatkan jarak 14.6km/l berbanding 13.5km/l pada model lama.
ENJIN bersesaran 1.3 liter menjanjikan penggunaan bahan api lebih menjimatkan berbanding enjin berkapasiti sama sebelumnya.



Walaupun asas platform Myvi baru itu sama seperti sebelumnya, sistem suspensi dan pengendaliannya telah diperbaiki secara keseluruhan. Pada sesi uji pandu singkat yang dijalankan bulan lepas, pihak media berpeluang mengujinya.
Apa yang dapat saya simpulkan, karektor pemanduannya tidak banyak berubah. Cuma suspensinya terasa lebih rigid terutamanya pada bahagian belakang. Tahap membuai yang sinonim dengan Myvi berjaya dikurangkan dengan menggunakan set suspensi yang lebih 'keras'.
Selain itu, konfigurasi dalaman dan luaran tidak banyak berubah. Beberapa penyesuaian ada dibuat. Ruang kepala direndahkan sedikit, sementara kelegaan kaki ditambah. Ruang but simpanan barang dan bahagian penumpang belakang masih tidak berubah.
Bahagian luar menerima perubahan ketara dengan rekaan lampu yang kelihatan lebih 'tersenyum'. Susunan lampu belakang pula berjaya menjadikan kereta ini satu pakej yang lengkap.
Jika anda amati pada model lama, penempatan lampu belakang kelihatan tergantung di posisinya. Jujurnya, saya suka rekabentuk lampu belakang Sirion/Boon versi Jepun yang lebih menyerlah dengan penggunaan kelongsong berbentuk bulat.
RUANG kabin Myvi yang mesra pengguna dan ergonomik.



Hari ini, pembeli melihat kereta urban daripada perspektif berbeza. Jadi tidak hairanlah jika Myvi terjual lebih 484,000 unit sejak dilancarkan, menang 11 anugerah sepanjang lima tahun dan terbukti rakyat Malaysia memang sukakan Myvi.
Pengarah Urusan Perodua, Datuk Aminar Rasyid Salleh memberitahu pihaknya menyasarkan jualan Myvi sebanyak 8,000 hingga 8,500 unit sebulan.
“Sehingga kini, sebanyak 10,000 unit Myvi telah ditempah. Penghantaran Myvi baharu kepada para pelanggan bermula esok (Jumaat),” kata Aminar.
Perodua juga sudah memulakan pengeksportan model sama ke Indonesia dengan menggunakan lencana Daihatsu Sirion. Penghantaran pertama itu melibatkan 500 unit Myvi.
Penggantian model baru adalah satu lagi berita gembira kepada bakal pembeli Myvi mahupun kereta subkompak secara keseluruhannya. Harga kereta ini bermula dari RM43,900 hingga RMRM57,400 bergantung pada varian sama ada Standard, Premium atau Elegance.

mfab :))

Rundingan ketua Fatah-Hamas ditangguhkan


RAMALLAH - Rundingan di antara Presiden Palestin, Mahmoud Abbas yang mengetuai pergerakan Fatah dan Ketua Hamas, Khaled Meshaal berhubung pembentukan Kabinet baharu telah ditangguhkan.
Pengumuman itu dibuat oleh seorang pegawai Fatah, Azzam al-Ahmed semalam.
Sebelum ini, Mahmoud dan Khaled dijangka bertemu di Kaherah, Mesir esok untuk membincangkan pembentukan kerajaan sementara.
Rundingan itu dilaporkan terhenti mengenai isu siapa yang sepatutnya mengetuai pemerintahan peralihan.
Mahmoud dikatakan mendesak perdana menteri yang mengetuai pentadbiran Hamas, Salam Fayyad sebagai calon untuk mengetuai kerajaan peralihan itu.
"Pertemuan itu sudah ditangguhkan sehingga tarikh baharu yang akan ditetapkan dalam tempoh beberapa hari lagi sebagai cara untuk memastikan wujudnya suasana yang terbaik untuk kejayaan pelaksanaan perjanjian perdamaian," katanya.

Semoga akan ada rundingan yg baru utk bersatu pada masa yg terdekat ini....


mfab :))

Thursday, June 2, 2011

Bayi baru lahir mati dicampak


Polis mengangkat mayat bayi yang ditemui mati dicampak dari tingkat tinggi Pangsapuri Sentul Utara, Sentul, tengah malam semalam.


KUALA LUMPUR 1 Jun - Seorang wanita terkejut apabila kenderaan dipandunya nyaris melanggar mayat seorang bayi lelaki yang dipercayai dicampak dari tingkat tinggi Pangsapuri Sentul Utara di sini, tengah malam tadi.
Wanita berusia lingkungan 40-an itu sedang mencari tempat letak kereta terkejut apabila ternampak satu bungkusan plastik merah yang pada mulanya disangkakan anak patung.
Namun, apabila diperiksa, bungkusan plastik itu berisi mayat seorang bayi lelaki yang baru lahir dengan kepalanya telah pecah.
Terkejut dengan penemuan itu, wanita berkenaan segera memaklumkan kejadian tersebut kepada jirannya yang kemudian menghubungi polis.
Ketua Polis Daerah Sentul, Asisten Komisioner Zakaria Pagan memberitahu, dalam kejadian pukul 12 tengah malam, pihak polis yang menerima maklumat mengenai penemuan itu bergegas ke tempat kejadian.
Katanya, sebaik sahaja tiba, polis melakukan pemeriksaan menyeluruh dan turut menemui uri bayi itu di dalam bungkusan plastik tersebut.
"Polis percaya, individu yang mencampak bayi tersebut mahu membuang bayi itu dari tingkat tinggi pangsapuri terus ke dalam sebuah tong sampah.
"Ini kerana tempat pembuangan sampah pangsapuri itu hanya terletak kira-kira tiga meter dari tempat bayi malang itu ditemui," 
Pangsapuri itu mempunyai beberapa buah blok dengan ketinggian 16 tingkat.
Polis, menurut beliau, sedang mengesan pelaku jenayah kejam itu namun ketika ini, belum ada tangkapan dilakukan.
Beliau berkata, siasatan turut menjurus kepada sama ada bayi itu telah mati sebelum dicampak atau meninggal dunia akibat kecederaan selepas dibuang dari tingkat tinggi.

Nak kata binatang pun susah nak kata syaitan iblis dan jin pun susah...sbb  aku rasa binatang,syaitan iblis dan jin pun ada anak dan  sayang pada anak2 nye...mcm sblm ni aku dengar citer ada org tu kena sampuk sbb baling barang dan terkena kat anak syaitan mungkin benjol lah dahi anak dia tu...hahahah..dan mak bapak syaitan tu pun apa lagi..marah lah..dan rasuk lah org yg buang barang sampai terkena kat anak nye itu.....merata juge lah nak berubat bagi syaitan tu x kacau dia.....hehehehe.....
Moga cepat2 pelaku ni kena tangkap dan di berikan hukuman yg setimpal.....Takut nanti akan ramai lagi yg akan terikut dengan cara mcm ni.....

mfab :))

Thursday, May 26, 2011

al- kisah jutawan

Bapa beli sekolah RM4.98 juta demi anak

MATT HILL bergambar bersama anak perempuannya di Sekolah Mill di Potterne, Britain baru-baru ini.




POTTERNE, BRITAIN - Seorang bapa, Matt Hill membeli sebuah sekolah swasta di Potterne, Wiltshire pada harga £1 juta (RM4.98 juta) bagi mengelak ia ditutup kerana anak perempuannya bersekolah di sekolah itu, lapor sebuah akhbar semalam.
Hill, 38, membeli Sekolah Mill itu dengan seorang rakan kongsi perniagaannya, Dave Stanley dan kedua-duanya berasa gembira kerana tawaran pembelian mereka diterima oleh pihak pengurusan sekolah tersebut.
Pemilik sekolah itu sebelum ia dijual, John Rendell mengumumkan pada 9 Mei lalu bahawa sekolah berkenaan akan ditutup pada Julai depan selepas 18 tahun beroperasi.
Sejumlah ibu bapa mula membincangkan usaha untuk memastikan sekolah itu dibuka tetapi usaha untuk membelinya ketika itu dianggap mustahil.
Namun, Hill dan rakan kongsi perniagaannya, Dave Stanley menemui Rendell dan membuat tawaran sebanyak £1 juta untuk membelinya.
Sekolah itu menyediakan pembelajaran untuk kanak-kanak berusia dua hingga 11 tahun.
Hill memberi jaminan bahawa semua kakitangan dan 65 pelajar akan terus kekal berada di sekolah itu. - 

Jutawan Malaysia pelihara 30 ekor anjing RM39.83 juta


KENNY LAI bergambar bersama seekor anjing baka Mastiff Tibet di penthouse miliknya di Kuala Lumpur.


KUALA LUMPUR - Seorang jutawan Malaysia, Kenny Lai mungkin dianggap pencinta haiwan peliharaan paling mewah di Malaysia apabila memiliki 30 anjing baka Mastiff Tibet bernilai lebih £8 juta (RM39.8 juta), lapor sebuah akhbar dalam talian semalam.
Jutawan berkenaan sanggup menjelajah ke seluruh dunia bagi mencari baka yang 100 peratus tulen kerana haiwan tersebut dianggap sebagai raja segala anjing.
"Berdasarkan nilai pasaran terkini, 30 anjing yang saya miliki sekarang bernilai lebih dari £8 juta, "katanya seperti yang disiarkan di laman berita mailonline. Dia memelihara kesemua anjing di sebuah penthouse mewah miliknya di Kuala Lumpur.
Lebih menarik lagi apabila tempat peliharaan berkeluasan 5,000 meter persegi yang dilengkapi pendingin hawa dingin turut mempunyai pasukan penjaga, jurulatih dan doktor haiwan bagi merawat anjing tersebut.
Penakluk agung, Genghis Khan bersama angkatan tenteranya menggunakan 30,000 haiwan tersebut ketika cuba menakluk Eropah Barat
Penduduk tempatan percaya anjing itu memiliki roh sami-sami yang tidak cukup baik dijelmakan sebagai manusia atau untuk ke syurga.
Dia pada mulanya membeli sembilan anjing itu pada harga £3.2 juta (RM15.95 juta) sebelum membiaknya.
Di United Kingdom, anjing tersebut bernilai di antara £850 (RM4,238) dan £1,000 (RM4,986) bagi setiap seekor anak haiwan itu.
 
mfab :))

Wednesday, May 25, 2011

Bayaran Internet masih tinggi


CYBERJAYA 24 Mei - Kerajaan menyifatkan kadar bayaran bulanan Internet yang dikenakan oleh syarikat telekomunikasi masa kini masih membebankan masyarakat di peringkat akar umbi.
Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata, kadar bayaran bulanan sedemikian dilihat akan menyukarkan masyarakat di kawasan kampung, kampung baru atau estet menikmati kemudahan perkhidmatan internet yang dibina oleh kerajaan.
''Setakat ini, kadarnya antara RM38 hingga RM58 dikenakan kepada semua, tetapi mereka yang mempunyai anak lebih daripada lima orang dan berpendapatan RM700 atau RM1,000 sebulan, akan kurang mampu untuk mengeluarkan wang sebanyak itu setiap bulan.
''Saya masih belum puas hati dengan keadaan itu kerana program kita hanya setakat Kampung Tanpa Wayar tetapi bayaran yang dikenakan kepada penduduk kampung yang berpendapatan kecil belum lagi selesai," katanya.

Mintak maaf lah Dato Seri Rais....Ni budak kampong nak nyampuk sikit ni...bukan kat kampong jer yg rasa terbeban kat bandar ni pun dah rasa terbeban dah....pastu perhikmatan yg di terima rasa nyer makin lama makin lemah pulak dari awal pemggunaan.....kalau org bandar dah rasa x puas hati..apatah lagi org kampong....mintak kurang lagi lah Dato Seri....
 
mfab :))

Friday, May 20, 2011

Buang masa di talian sejam sehari



KAJIAN menunjukkan Facebook dan Twitter bukan masalah besar kepada pekerja pejabat.


KUALA LUMPUR - Secara puratanya seseorang pekerja menggunakan di antara 30 sehingga 60 minit sehari dalam talian untuk tujuan-tujuan peribadi, menurut satu kajian oleh Universiti Teknologi Swinburne di Melbourne dan syarikat keselamatan sesawang Australia MailGuard. Namun yang menarik, Facebook dan Twitter bukanlah gangguan utama dalam kebanyakan kes. Kajian itu menganalisis data tanpa nama dengan kebenaran daripada syarikat-syarikat pelanggan Australia dan mengesan tabiat-tabiat perayauan pekerja, sesetengahnya berpangkalan di luar negara dari Januari sehingga Disember 2009. Walaupun 40 peratus daripada pekerja yang dikaji dalam sampel seramai 50,000 orang telah menggunakan Facebook dalam jangka masa enam bulan kajian tersebut, purata masa yang dihabiskan untuk laman sosial itu hanyalah beberapa minit.
Kajian-kajian lain menganalisis data pengguna dan melakukan kajian kualitatif, tetapi kajian ini adalah yang pertama mengkaji tingkah laku individu dalam satu jangka masa tertentu. "Kegunaan-kegunaan ini adalah kegunaan-kegunaan biasa: mereka membaca berita, ramalan kaji cuaca dan jadual-jadual pengangkutan," kata Dr. Rajesh Vasa dari Fakulti Teknologi Komunikasi dan Maklumat universiti tersebut.

Jangan bimbang itu pekara biasa jer...hahahaha.....takut nanti kalau x dapat tengok Facebook dan twitter ramai pulak yg x boleh buat kerja...
 
mfab :))

Thursday, May 19, 2011

'Jangan salah polis jika disaman'



Salleh Mat Rasid (kanan) dan Abdul Aziz Yusof melihat seorang anggota polis trafik menggunakan kamera berkelajuan tinggi semasa operasi perangkap laju di Rawang, semalam. - uTUSAN/AHMAD ZAKKI JILAN



KUALA LUMPUR 18 Mei - Pesalah trafik tidak wajar menyalahkan pihak polis sekiranya disaman akibat memandu melebihi had laju selepas ini kerana mereka terlebih dahulu diberi peringatan sebelum dikenakan tindakan.
Peringatan berbentuk papan tanda 'Awas, Perangkap Had Laju' itu diletakkan beberapa kilometer sebelum lokasi polis merakamkan kelajuan kenderaan.
Anggota polis trafik akan berada di lokasi rakaman itu dan akan merakamkan gambar pesalah trafik secara bertentangan dengan arah pemandu.
Operasi perangkap had laju secara terbuka itu berkuat kuasa pada 1 Mei lalu selepas diumumkan oleh Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Khalid Abu Bakar pada April lepas.

Dengar tu...Jangan salahkan pihak Polis kalau anda kena saman...dah bagi peringatan tapi masih lagi x paham2....masih ramai lagi yg bersikap acuh x acuh..x kira tua,muda,laki dan pompuan masing2 sama laju jer....makin lama tengok ragam org kat atas jalan raya ni makin takut pulak rasa nyer....Lebih2 lagi bila dah ada pengumuman mcm ni....makin teruk pula lah keadaan pemanduan masing2...mana x nyer...kalau jalan yg ada 3 link tu....dah berubah pula cara nye..lorong paling tengah pula di jadikan lorong paling perlahan....
 
mfab :))

Wednesday, May 18, 2011

Penghuni flat Singapura minum air mayat



BEBERAPA anggota polis memeriksa bumbung flat di Blok 686B,Woodlands Drive 73, Sembawang selepas mayat seorang amahIndonesia ditemui dalam sebuah tangki air kelmarin.


SINGAPURA - Penduduk di beberapa buah flat di Woodlands tidak menyedari bahawa mereka menggunakan air termasuk untuk memasak adalah daripada sebuah tangki air yang mengandungi mayat reput seorang pembantu rumah warga Indonesia yang mati, lapor akhbar Straits Times semalam.
Mereka hanya mengetahui tangki air itu mengandungi mayat wanita tersebut selepas membuat aduan kerana air paip kelihatan berwarna kekuningan dan agak berbuih.
Empat penduduk flat itu di Blok 686B, Woodlands Drive 73, menghubungi Majlis Perbandaran Sembawang untuk membuat aduan tersebut.
Seorang jurucakap polis memberitahu agensi berita Associated French Press, seorang lelaki warga Bangladesh berusia 27 tahun telah ditangkap berhubung kematian pembantu rumah tersebut yang berusia 30 tahun.
Mayat wanita itu ditemui di dalam salah satu daripada lapan tangki air di atas bumbung flat setinggi 15 tingkat itu kelmarin selepas polis menerima panggilan daripada seorang pemberi maklumat dipercayai rakan lelaki Bangladesh tersebut.
"Kejadian ini amat menjijikkan. Semua keluarga saya memakan habis seperiuk sup kacang hijau yang dimasak pada pagi ini," kata seorang penduduk flat tersebut, Choi Ah Moi.
Seorang suri rumah berusia 33 tahun, Ally Lee pula berkata, pembantu rumahnya memasak mi sup untuk anak perempuannya dengan menggunakan air mayat tersebut. "Saya fikir saya mahu membawa anak perempuan saya berjumpa dengan doktor," katanya.
Pembantu rumah itu bekerja di sebuah flat di tingkat enam dan semasa ditemui mayatnya tersebut didapati mengalami luka di belakang badan selain memakai baju-T dan seluar bermuda.
Pengurus Besar Majlis Perbandaran Sembawang, Soon Min Sin berkata, semua air di lapan tangki itu dibuang dan dibasuh dengan menggunakan bahan pembersih kuman.-
 
mfab :))

Isteri derita suami ketagih cerut


KUALA LUMPUR 17 Mei - Seorang isteri menderita selama 15 tahun gara-gara tabiat luar biasa suaminya yang ketagihan cerut sehingga mengabaikan nafkah beliau, keluarga dan anak-anak.
Mangsa berusia 40-an dan hanya mahu dikenali sebagai Normah mengadu suaminya sanggup membelanjakan lebih RM5,000 sebulan membeli cerut pelbagai jenama bernilai antara RM60 hingga RM250 sebatang.
Menurutnya, akibat tabiat buruk suaminya yang bekerja sebagai kontraktor itu rumah mereka kotor dan sentiasa berbau asap sehingga menjejaskan kesihatan lima orang anak mereka yang berusia antara tiga dan 13 tahun.
Jelas Normah, kini rumahtangga yang dibina seawal usianya 25 tahun itu berada di ambang kehancuran kerana beliau sudah tidak tahan lagi dengan sikap suaminya.
Kisah mangsa itu diceritakan sendiri olehnya kepada Pengerusi Sukarelawan Peguam (SukaGuam), Datuk Khairul Anwar Rahmat pada program khidmat nasihat berkaitan undang-undang yang ditawarkan secara percuma di Restoran Ali Maju, Rawang, baru-baru ini.
Menurut Khairul Anwar, pada peringkat awal, SukaGuam mendapati rumahtangga mangsa masih boleh diselamatkan justeru mencadangkan supaya mangsa menangguhkan proses perceraian.
Jelas beliau, SukaGuam menasihatkan mangsa supaya tidak bertindak terburu-buru sebaliknya berusaha menuntut nafkah perbelanjaan daripada suaminya yang dianggarkan kira-kira RM80,000 untuk tempoh 15 tahun perkahwinan mereka.
''SukaGuam akan menghantar surat kepada suami mangsa meminta beliau datang kepada kami bagi mendapatkan khidmat nasihat dan kaunseling.
''Seboleh-bolehnya kita tidak mahu berlaku perceraian. Rumahtangga mereka ini masih boleh diselamatkan kerana kita merasakan ia belum sampai ke tahap serius lagi,'' katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.
Khairul Anwar berkata, berdasarkan laporan mangsa yang merupakan suri rumah, beliau kini terpaksa mencari sumber pendapatan sendiri dengan menjual nasi lemak bagi menyara kehidupannya dan anak-anak.
''Mangsa turut memberitahu, suaminya tidak pernah mengendahkan segala keperluan dirinya dan anak-anak, malah, pernah meminta beliau mencari duit sendiri dan dia (suami) mencari duit sendiri untuk keperluan dirinya,'' katanya.
 
mfab :))

Tuesday, May 17, 2011

Twitter Lady Gaga pertama cecah 10 juta pengikut

WASHINGTON 17 Mei - Diva pop, Lady Gaga menjadi orang pertama mempunyai lebih 10 juta pengikut Twitter.
"@ladygaga mencecah 10 juta. Wow!," kata perkhidmatan mikroblog itu yang berpusat di San Francisco dalam 'tweet' semalam.
Seorang lagi bintang pop terkenal, Justin Bieber pula mempunyai hampir 9.7 juta pengikut Twitter dengan menggunakan akaun @justinbieber.


mfab :))

Wednesday, May 11, 2011

Cerita, "Pak Budi dan Malaikat"


Alkisah, diceritakan ada seorang laki-laki yang sudah berumur, Pak Budi namanya, sedang diantar oleh Malaikat Penjaga Surga. (ceritanya sudah di akherat ini)

Pak Budi bertanya, ”Maaf, mas, eh mbak malaikat, saya mau di antar kemana sih?”

Malaikat berkata dengan senyuman yang indah, “Wahai Pak Budi, Anda akan saya antar ke Surga, Pak. Dan Selamat anda mendapatkan Surga yang terbaik disisi-Nya”

”Eit, Tunggu dulu,...! Jujur, saya bahagia mendengar kabar dari anda Kat! (malaikat, dia panggil Kat ^_^). Tapi mungkin anda salah antar nih.... perasaan amal saya biasa-biasa saja. Tak ada yang istimewa. Apa saya pantas masuk surga yang terbaik?” tanya Pak Budi.

”Wah, bapak ini lucu, masak Tuhan kok salah tunjuk?..., dan saya kan Malaikat, ga mungkinlah saya salah antar.” jawab Malaikat ringan

”O ya, benar-benar. Tapi sebelum sampai di Surga, saya mau bertanya kepada anda Kat...Amal apa yang pernah saya lakukan sehingga saya masuk surga itu..?”

”Menurut data dari rekan Malaikat Pencatat Amal Anda, selain ibadah wajib yang anda lakukan setiap hari dengan ikhlas. Ada satu amalan yang memiliki point yang banyak sekali.”

”Wah-wah, opo itu Kat?”

”Sedekah harta!” jawab malakat dengan tegas.

”He he...”

”Kenapa anda ketawa?”

”Gini Kat..., maaf ya, saya yakin kali ini anda salah antar. Mungkin ada Pak Budi lainnya. Kamu tau ndak, bahwa saya ini orang miskin, ga punya harta. Untuk makan aja sulit. Harta dari mana untuk sedekah?... dari logika saja ga nyambung. Iya tho?”

”Mungkin anda telah lupa, suatu ketika Pak Budi pernah bertemu seorang yang sedang kelaparan di jalan. Dan Pak Budi membantunya dengan memberikan uang untuk makan dan transport pulang kerumahnya. Benar?”

”O.. ya, saya ingat itu.., perasaan cuma sama dia saja saya sedekah, karena dia jauh lebih membutuhkan uang itu.”

”Tahukah, siapa orang itu?. Dia adalah seorang yang kaya raya, pemimpin ratusan perusahaan di dunia. Kebetulan dia dirampok ketika dijalan, sehingga mobil dan hartanya hilang semua. dan Pak Budi menolongnya. Sejak saat itu, dia jadi terinspirasi untuk menyedekahkan 80 % dari penghasilannya untuk orang yang membutuhkan. Tidak cuma itu, dia memotivasi kepada puluhan ribu karyawannya untuk bersedekah. Dan tanpa sadar, berbondong-bondong orang kaya ikut bersedekah karena terinpirasi oleh motivasinya.”

”Lalu apa hubungannya dengan saya. Kan beliau yang bersedekah banyak.?”

”Tuhan Maha Adil, segala amalan orang tersebut, adalah karena terinpirasi akan keikhlasan Bapak dalam bersedekah. Maka, amalan orang tersebut, juga amalan bapak. Jadi silahkan, anda akan saya antar ke Surga, dan akan saya ketemukan dengan orang yang pernah bapak tolong tersebut” ajak Malaikat.

Seketika itu juga, mata Pak Budi deras melelehkan air mata, dan berterimakasih kepada Tuhannya, dia merasakan keagungan-Nya dan keadilan-Nya...

~~~

Sahabat, memang cerita di atas cuma sekedar cerita karangan saya. Tapi, ada suatu kebenaran dari cerita tersebut, yakni salah satu amalan yang tidak akan terputus, walau kita sudah meninggal, yakni, sebuah ilmu yang bermanfaat.

Mungkin suatu ketika anda mencopy sebuah cerita motivasi di catatan atau wall Facebook anda, dengan harapan ada yang tercerahkan seperti anda ketika membaca cerita tersebut. Dan ternyata, 10 dari 20 pembaca terinspirasi dari cerita tersebut. Dan 20 orang tersebut melakukan hal yang sama dengan anda mengcopy cerita tersebut di facebooknya. Dan begitu seterusnya. Tanpa sadar, mungkin ada ribuan orang yang telah membaca cerita tersebut, dan terinpirasi untuk menjadi lebih baik.

Yakinlah, anda telah menjadi jalan, sehingga mereka menjadi lebih baik. Dan tentunya amalan mereka, Insya Allah, juga amalan anda.

Jadi jangan kaget, ketika suatu saat ketika anda diakherat, ada kiriman paket berton-ton pahala, karena suatu amalan kecil, dan tulus anda....

Itulah yang memotivasi kami membentuk Grup Cerita-Cerita Motivasi ini..., semoga Tuhan menerima amalan kami, dan amalan sahabat CCM sekalian.....

Terimaksih telah membaca,...
Salam Motivasi!

mfab :))

Cerita, "Titik Hitam"




Ustadz, Terus terang , saya merasa kehidupan dunia ini hampa, tidak ada yang istimewa dan layak disyukuri. " Seorang lelaki curhat pada Seorang Ustadz

".. Sampai-sampai , saat tidurlah menjadi suatu momen kebahagiaan terindah."

" Saya tidak puas atas apa yang saya miliki, istri, pekerjaan, kehidupan, kemampuan serta fisik yang saya miliki sepertinya tidak sesuai harapan. Saya selalu merasa menjadi orang yang kekurangan di dunia ini. "

"Lalu ? " Ustadz dengan peci haji dikepalanya hanya tersenyum dan mendengarkan keluhan lelaki ini

" Semakin kuat saya berusaha untuk merubah keadaan, yang saya terima adalah semakin banyak kekecewaan. " Katanya menunduk

"Ya...aku mengerti apa yang kau alami, itu manusiawi.. " Kata Ustadz tersenyum. " sekarang aku akan ambil satu kertas putih kosong dan aku tunjukkan padamu ... nah, apa yang kamu lihat ? "

"Aku tidak melihat apa-apa... semuanya putih," jawab lelaki itu.

Sambil mengambil spidol hitam dan membuat satu titik ditengah kertasnya Lelaki berpeci putih itu berkata, "Nah.. sekarang aku telah beri sebuah titik hitam diatas kertas itu, sekarang gambar apa yang kamu lihat?".

"Saya melihat satu titik hitam, tadz "

"Pastikan lagi !", timpal Ustadz.

"titik hitam ! ", Jawabnya yakin.

"Sekarang aku tahu penyebab masalahmu. Kenapa engkau hanya melihat satu titik hitam saja dari kertas tadi? cobalah rubah sudut pandangmu,

Menurutku yang kulihat bukan titik hitam tapi tetap sebuah kertas putih meski ada satu noda didalamnya, aku melihat lebih banyak warna putih dari kertas tersebut sedangkan kenapa engkau hanya melihat hitamnya saja dan itu pun hanya setitik ?". Jawab lelaki berpeci putih.

"Sekarang mengertikah kamu ? Dalam hidup, bahagia atau tidaknya hidupmu tergantung dari sudut pandangmu memandang hidup itu sendiri, jika engkau selalu melihat titik hitam tadi yang bisa diartikan kekecewaan, kekurangan dan keburukan dalam hidup maka hal-hal itulah yang akan selalu hinggap dan menemani dalam hidupmu ..

"Cobalah fahami, bukankah disekelilingmu penuh dengan warna putih, yang artinya begitu banyak anugerah yang telah diberikan oleh Alloh kepada kamu, kamu masih bisa melihat, mendengar, membaca, berjalan, fisik yang utuh dan sehat, anak yang lucu-lucu dan begitu banyak kebaikan dari istrimu daripada kekurangannya, berapa banyak suami-suami yang kehilangan istrinya ?

Juga begitu banyak kebaikan dari pekerjaanmu di lain sisi banyak orang yang antri dan menderita karena mencari pekerjaan. Begitu banyak orang yang lebih miskin bahkan lebih kekurangan daripada kamu, kamu masih memiliki rumah untuk berteduh, aset sebagai simpananmu di hari tua, tabungan , asuransi dan teman-teman yang baik yang selalu mendukungmu. Kenapa engkau selalu melihat sebuah titik hitam saja dalam hidupmu ?"

betapa mudahnya melihat keburukan orang lain, padahal begitu banyak hal baik yang telah diberikan orang lain kepada kita...

betapa mudahnya melihat kesalahan dan kekurangan orang lain, sedangkan kamu lupa kelemahan dan kekurangan diri kita..

betapa mudahnya menyalahkan dan mengingkari- Nya atas kesusahan hidupmu, padahal begitu besar anugerah dan karunia yang telah diberikan oleh-Nya dalam hidup kita...

betapa mudahnya menyesali hidup kamu padahal banyak kebahagiaan telah diciptakan untuk kamu dan menanti kamu..

"Mengapa kamu hanya melihat satu titik hitam pada kertas ini? PADAHAL SEBAGIAN KERTAS INI BERWARNA PUTIH ?, sekarang mengetikah engkau?", ucap ustadz

"Ya saya mengerti. Betul, ini tetap kertas putih.. hanya saja ada titik kecil hitam ditengahnya", Ucap lelaki cerah

....

(Kiriman : Pak Budi Hidayat)

Terimakasih telah membaca...

mfab :))

Tuesday, May 10, 2011

GULA @ GULA-GULA

Assalamulaikum  dan selamat pagi.... Hari aku nak cite sikit pasei gula ni...sebab nyer sebelom ni Gula ni selalu hilang kat dalam pasaran boleh kata banyak negeri juge lah hampir x bergula...Dengar cerita pasal dia boleh hilang kat pasaran tu kerana para pembekal sepakat nak naik kan harga gula ni dengan harga yg dia org rasakan patut..maka dari situ lah gula ni mula di sorok2 utk kelam kabutkan para pengguna...dan semoga tuntutan para pembekal ini tertunai....Namu akibat kebijaksanaan pihak kementerian yg berwajib maka masalah ini dapat di tangani tanpa ada kenaikan harga baru.....Dan ada di sesetengah nye gula ni di seludup ke negara luar kerana harga gula di negara luar lagi tinggi pada negera kita dengar kata sampai 3-5 henggit sekilo...
Tetapi pada hari ini/esok tanpa sebarang tekanan dari pihak pembekal harga gula mula naik 20 sen yg mana harga gula di pasaran menjadi rm2.30 sekilo ....Selamat beharga baru gula....

mfab :))

Kumpulan nenek curi hampir RM1.49j



GAMBAR yang disiarkan Jabatan Polis Sterling Heights menunjukkan empat nenek yang mungkin menjadi penyeluk saku paling dikehendaki di Michigan.


DETROIT, Amerika Syarikat (AS) - Polis memburu sekumpulan wanita yang memakai topi mencuri kad kredit dan wang tunai yang dianggarkan berjumlah hampir AS$500,000 (RM1.49 juta) di Michigan, lapor sebuah akhbar semalam.
Kumpulan yang terdiri daripada wanita yang digelar nenek itu mencuri dompet dan beg duit mengandungi kad kredit yang kemudian digunakan untuk membiayai kos membeli-belah mereka.
Menurut polis, wanita itu melakukan perbuatan tersebut sejak hampir setahun lalu.
Seramai enam wanita dipercayai terlibat dalam aktiviti itu.
Menurut seorang pegawai polis, Leftenan Luke Riley kepada akhbar Detroit Free Press, wanita tersebut berusia pertengahan umur.
Rakaman kamera keselamatan merakamkan beberapa gambar wanita itu yang ada di antara mereka memakai topi berwarna biru, hitam dan putih.

 Nenek2 ni merupakan otai yg kegersangan lah ni....maklum lah zaman skrg ni kos semua nye dah naik... maka makin kurang lah nak dapat nafkah dari datuk2 hehehe....itu baru nafkah batin kalau nafkah zahir maybe dah x merasa dah...hhuhuhuhu...akibat dah terdesak terpaksa lah buka group dan buat kerja gila ni...heeheh nasib baik lah nenek org.....hehehe

mfab :))

Saturday, May 7, 2011

Kapcai 'HRC' Honda





MENJADI produk kedua dalam rangkaian model "All Mode Mighty Series", kapcai keluaran Boon Siew Honda Sdn. Bhd. (Boon Siew) ini sememangnya menawan.
Dengan rekabentuk luaran yang kontemporari, ditambah pula skim warna biru merah dan putih yang diangkat daripada jentera lumba MotoGP milik HRC (Honda Racing Corporation), model itu sememangnya pesaing serius buat apa jua kapcai yang ada dalam pasaran sekarang.
Boon Siew menamakan model terbarunya sebagai Honda Wave Dash. Walaupun kurang pasti dengan pemilihan tagline "Kekasih Gelapku" itu, Honda Wave Dash bagaimanapun mungkin tidak sukar untuk menarik minat pembeli.
Model ini masih menggunakan enjin yang sama pada kapcai sebelumnya, Honda Wave 110. Sekali fikir, ia mungkin kurang berkuasa tetapi anda harus ingat bahawa Honda memang terkenal dengan enjin yang sangat tahan lasak dan menjimatkan petrol.
Honda Wave Dash juga mesra alam melalui teknologi terkininya. Motosikal itu dikuasakan oleh enjin empat lejang yang mampu menjana kuasa sehingga 6.22KW @ 7,500 RPM dan tork maksimum 8.59Nm @ 7,500 RPM.
Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Boon Siew Honda, Satoshi Okada mengakui bahawa Honda Wave Dash yang berkongsi komponen-komponen utama dengan Honda Wave 110 menggabungkan kesinambungan dari segi prestasi, rekabentuk, fungsi dan penjimatan bahan api.
"Pasaran kapcai berkapasiti enjin sederhana dijangka meningkat secara drastik berikutan semakin banyak model baru memasuki pasaran dan memberi lebih banyak pilihan kepada penunggang," kata Okada.
Pada majlis pelancaran yang sama, dua orang pemenang peraduan Honda Genuine Oil Campaign telah dipilih. Pemenangnya ialah Kaahaa a/p Ai Ting dari Sik Kedah yang memenangi sebuah skuter Honda Icon. Sementara Gan Chin Kiong dari Melaka pula membawa pulang sebuah Honda Wave 125x Ultimo.
Kerangka Honda Wave Dash yang aerodinamik direka untuk mengurangkan kebisingan angin dan memastikan kestabilan ketika ditunggang pada kelajuan tinggi. Ruang penyimpanan di bawah tempat duduknya juga luas untuk membolehkan penunggang menyimpan barang mereka dengan selamat.
Jentera ini hadir dalam dua varian iaitu RS dan RSR dengan lima warna pilihan. RSR didatangkan dalam warna merah dan oren. Sementara RS pula ditawarkan dengan warna merah, ungu dan biru. Bezanya, model RSR dilengkapi dengan penghidup elektrik, selain rim aloi lima jejari berwarna emas dan brek cakera pada roda hadapannya.
Lampu utama halogen bersepadu dan lampu belakang berbentuk berlian memberikan rupa yang lebih sporty serta bergaya kepada model itu. Motosikal itu juga mempunyai sistem kunci dikenali sebagai Double-glow Shuttle Lock System bagi memastikan keselamatan yang lebih baik.
Honda Wave Dash yang baru boleh didapati di bilik pameran semua pengedar sah Boon Siew mulai 15 Mei 2011. Harga di atas yang dicadangkan untuk Honda Wave Dash model RSR ialah RM5,268 dan RM4,998 bagi model RS.
Pasaran untuk kapcai berkapasiti enjin sederhana pada tahun 2010 adalah sebanyak 102,000 unit. Justeru, Boon Siew menetapkan sasaran jualan yang optimis iaitu sebanyak 20,000 unit bagi Honda Wave Dash pada tahun 2011.
Maklumat lanjut, sila hubungi talian bebas tol Boon Siew Honda 1800-88-3993 atau layari laman web www.boonsiewhonda.com.my 

hahaha..kena pilih betui2 ni....2-2 cantik dan sama hebat....Apa2 hal kena kasi siasat kat kedai dulu....
 
mfab :))

Friday, May 6, 2011

Ketakutan Amerika kepada Osama






DENGAN langkah penuh yakin, Presiden Barack Obama menuju ke Bilik Timur di White House, Washington untuk membuat pengumuman yang bakal mengundang reaksi berbeza daripada penduduk di seluruh dunia.
Menerusi saluran televisyen negara itu, dengan raut wajah yang serius Obama mengumumkan: “Pada malam ini, saya boleh melaporkan kepada penduduk di Amerika Syarikat (AS) dan dunia bahawa AS dalam operasinya berjaya membunuh Osama bin Laden, seorang pengganas yang bertanggungjawab membunuh ribuan orang yang tidak berdosa.
“Kematian itu merupakan satu pencapaian yang paling signifikan dalam usaha AS menentang jaringan Al-Qaeda.
“Kita juga mahu tegaskan bahawa AS tidak akan berperang menentang Islam, namun bin Laden (Osama) bukanlah seorang pemimpin Muslim sejati. Dia telah membunuh ramai orang Islam.”
Setelah kenyataan itu tersebar, ribuan rakyat AS yang membanjiri pekarangan White House bersorak kegirangan bagaikan meraikan sebuah perayaan.
Malah, dalam respons segera mantan Presiden AS, George Bush kepada stesen televisyen Al Jazeera, Bush berkata, kematian musuh ketatnya itu merupakan satu prestasi terpenting AS. Osama terbunuh dalam satu pertempuran dengan askar-askar AS di sebuah rumah agam mewah bernilai RM2.96 juta yang menjadi tempat perlindungannya dekat bandar Abbotabad, 60 kilometer dari ibu negara Pakistan, Islamabad.
Abbotabad dikatakan lokasi yang menempatkan Akademi Tentera Pakistan. Ia juga disebut sebagai salah satu lokasi pelancongan dan pusat pendidikan di negara itu.
Osama ditembak di kepala dalam satu pertempuran senjata api semasa dia dan keluarganya cuba melarikan diri daripada ditangkap dalam satu operasi melibatkan Agensi Perisikan Pusat (CIA) AS dan pasukan keselamatan Pakistan.
Beberapa orang termasuk anak-anaknya dan seorang wanita turut ditahan semasa serbuan itu dilakukan.
Bagaimanapun, tiada rakyat AS yang cedera dalam serbuan itu. Ujian asid deosirikbonukleik (DNA) mengesahkan lelaki yang terkorban itu adalah Osama.
Jenazah pemimpin Al-Qaeda, Osama yang didakwa maut dalam satu pertempuran dengan tentera AS di Abbotabad, Pakistan kini dilapor berada dalam simpanan AS.
Untuk meyakinkan penduduk dunia bahawa berita kematian pemimpin Islam itu bukan sekadar khabar angin, sebuah stesen televisyen Express TV menyiarkan secara bertalu-talu wajah Osama yang berlumuran darah.
Tanggapan AS bahawa Osama atau nama sebenarnya Osama Mohamed Awad Laden, 54, mudah ditewaskan seperti yang pernah dilakukan ke atas bekas Presiden Iraq, Saddam Hussein ternyata meleset.
Osama adalah manusia yang paling sukar diburu di dunia.
Dendam berbalas
Meskipun AS dikatakan perintis kepada kemajuan teknologi dunia, mereka gagal mengesan lokasi Osama yang dipercayai bersembunyi di kawasan permukaan bumi yang paling sukar di dunia dan dikelilingi penyokong yang setia.
Akibat terdesak, The Washington Post melaporkan, AS pernah menawarkan ganjaran sebanyak AS$50 juta (RM175 juta) kepada pemberi maklumat yang boleh membawa kepada penahanannya. Namun, hampir sedekad Osama berjaya mengelak diri daripada ditangkap.
Jika dicongak, AS sebenarnya mengambil masa hampir dua dekad sehingga bertukar tiga pemimpin iaitu dari era Bill Clinton, Bush hingga ke Obama untuk melenyapkan Osama.
Osama yang dilahirkan di Riyadh, Arab Saudi sebenarnya menjadi buruan AS sejak Disember 1992 selepas Al-Qaeda melancarkan serangan ke atas Hotel Gold Mihor di Aden, Yemen.
Sejak itu, operasi kumpulan tersebut berpindah-randah. Al-Qaeda dipercayai pernah menjadikan Albania, Algeria, Iran, Sudan, Pakistan, Afghanistan dan Bosnia Herzegovina sebagai kubu dan pusat persembunyiannya.
Menghukum AS
Kepada AS, Bosnia dianggap lokasi yang paling selamat untuk Al-Qaeda. Namun pada tahun 1999, perisik AS berjaya menghidu Osama dan pembantunya yang merupakan rakyat Tunisia yang memperoleh kerakyatan Bosnia pada tahun 1993. Namun, ia dinafikan oleh kerajaan Bosnia.
Kemuncak kepada kemarahan AS sebenarnya ialah peristiwa serangan ke atas Pusat Dagangan Dunia (WTC) di New York yang mengakibatkan 2,973 orang maut dan 24 disahkan hilang. Laporan Pentagon menyebut, serangan pada pagi 11 September 2001 itu dilakukan oleh 19 orang anggota Al-Qaeda yang beragama Islam.
Pada petang 11 September yang hitam itu juga, di atas timbunan runtuhan WTC, Presiden Bush berikrar untuk memerangi teroris itu hingga ke akar umbi.
Mengapakah Osama bertindak sebegitu radikal? Menerusi video berdurasi 18 minit yang disiarkan oleh TV Al-Jazeera pada tahun 2004, Osama dengan nada bersahaja berkata:
“Setelah saya melihat kemusnahan menara-menara di Lebanon, saya tiba-tiba terfikir untuk menghukum AS dengan cara sama iaitu dengan menghancurkan menara di AS, saya mahu AS merasakan apa yang dirasakan oleh mangsa-mangsa di Lebanon.”
Sementara itu, pada 23 Mei 2006, menerusi saluran yang sama, pemimpin Islam itu berterus terang: “Saya seorang yang bertanggungjawab dalam serangan itu, bukan 19 orang seperti yang disebut-sebut.”
Bermula pada saat itu juga, sentimen Islamofobia dalam kalangan warga AS semakin menjadi-jadi. Pada masa yang sama, AS terus melaksanakan diskriminasi terhadap orang Islam. Bagi persepsi Barat, Islam disekutukan dengan terorisme.
Menyorot latar belakang Osama, dia berasal daripada sebuah keluarga hartawan. Bapanya, Mohamed bin Awad bin Laden adalah seorang ahli perniagaan bertaraf bilionair dan mempunyai hubungan rapat dengan keluarga diraja Arab Saudi. Mohamed berasal dari Hadramaut, selatan Yemen dan berkahwin dengan Hamida Al-Attas, seorang wanita warga negara Syria.
OSAMA bin Laden (tengah) bersama beberapa rakyat Afghanistan di kawasan sekitar Jalalabad. Gambar ini dirakam pada tahun 1989.



Osama dilahirkan di Jeddah, Arab Saudi pada 10 Mac 1957. Ibunya, Hamida merupakan isteri Mohamed yang ke-10. Bagaimanapun, Hamida kemudian bercerai dengan Mohamed. Mengikut perkiraan, Osama adalah anak yang ke-17 daripada 50 adik-beradik.
Sejak kecil, Osama berpegang kepada ajaran Wahhabi. Beliau digambarkan sebagai seorang kanak-kanak yang berpegang teguh kepada ajaran Islam. Malah, Osama sememangnya anti-Barat. Bagaimanapun, Osama menerima pendidikan awalnya di sebuah sekolah sekular yang mengkombinasikan pendidikan British dan Islam di Jeddah iaitu Al-Thager Model School dari tahun 1968 hingga tahun 1976.
Sekitar tahun 1970-an, Osama telah pun mempunyai empat orang isteri. Isteri pertama yang dikahwininya ketika berusia 17 tahun adalah sepupunya, Najwa Ghanem. CNN melaporkan, pemimpin itu adalah bapa kepada 26 cahaya mata.
Osama kemudian melanjutkan pengajian di Universiti King Abd. Al Aziz dengan mengambil jurusan ekonomi dan pentadbiran perniagaan. Sumber lain juga menyebut, beliau mempunyai Ijazah Sarjana Muda dalam Pentadbiran Awam pada tahun 1981.
Sisi sebagai pejuang keagamaan dikatakan mula ditonjolkan secara jelas oleh Osama sejak menuntut di kampus lantaran kecenderungannya yang gemar berdebat.
Daripada mengamalkan prinsip wasatiah dalam dakwahnya, Osama yang menginjak usia 22 tahun semakin berani.
Detik itu bermula ketika beliau menyertai Abdullah Azzam. Abdullah merupakan pensyarahnya dan pengasas kumpulan militan Hamas di Palestin yang menentang pencerobohan penjajahan Soviet di Afghanistan.
Pada tahun 1984, Abdullah dan Osama menubuhkan Maktab al-Khaddamat untuk menentang penindasan AS dan Israel terhadap negara-negara Arab.
Kemarahan Osama terhadap kuasa besar itu semakin membuak-buak. Justeru, pada 20 Ogos 1988, lahirlah Al-Qaeda yang dikatakan mempunyai jaringan negara, kumpulan militan dan ratusan ribu ahli daripada pelbagai negara.
Antara kumpulan yang dikatakan mempunyai kaitan secara langsung ialah Jemaah Islamiah (JI) yang pernah diketuai oleh rakyat Malaysia, Noordin Mohd. Top.
Namun, perjuangan Osama mahu membela nasib bangsa dan agama tidak direstui dan kerakyatannya digugurkan oleh pemerintah Arab Saudi.
Keluarganya juga diminta supaya menghentikan pemberian wang secara bulanan yang keseluruhannya bernilai hampir RM20 juta setahun.
Fiksyen kematian Obama
Sementara itu, selepas kematian Osama stesen TV Pakistan mendakwa bahawa imej gambar yang memaparkan wajah Osama yang berlumuran darah adalah palsu.
“Ia adalah gambar palsu, gambar itu pernah dipaparkan di Internet pada tahun 2009,” kata Ketua Biro Islamabad TV Geo, Rana Jawad kepada AFP.
Jamaah Ansharut Tauhid (JAT) pimpinan Abu Bakar Baasyir yang membuat kenyataan di akhbar Koran Baru di Jakarta semalam menegaskan, berita kematian Osama bukan pertama kali dilaporkan.
Abu Bakar melalui jurucakapnya, Sonhadi berkata: “Kami masih menunggu pengesahan daripada Al-Qaeda sama ada benar atau tidak berita kematian tersebut.
“Kalau benar sekalipun, itu tidak akan membuat Al-Qaeda mati.”
Sememangnya itu yang menjadi tanda tanya penduduk dunia. Bahkan ramai berpendapat laporan itu cuma sandiwara yang dipentaskan oleh AS ke mata dunia.
Menyingkap semula khabar angin kematian Obama, ejen-ejen perisik Perancis melaporkan Osama telah mati pada 23 Ogos 2006.
Yang lucunya, punca kematian dipercayai akibat demam kepialu dan kegagalan buah pinggang. Berita itu diulang semula pada 4 September 2006. Menafikan laporan itu, Osama kemudian muncul di kaca TV menyatakan beliau masih hidup lagi.
Apa pun juga tanggapan, persoalannya adakah dengan kematian Osama akan menyebabkan kegiatan pengganas tidak akan wujud lagi? Apa pula yang akan dilakukan oleh proksi-proksinya?
Seperti kata Abu Bakar Baasyir dan Perdana Menteri Australia, Julia Gillard, kematian Osama tidak akan mematikan Al-Qaeda.

 Oleh MAZLINA ABDUL MAJID
mazlina.majid@kosmo.com.my

mfab :))