~ MuTiArA kAtA

Jangan malu memberikan sedikit, kerana pemberian sedemikian lebih baik daripada tidak memberi sama sekali & Dan aku anak kampong tidak terlalu pandai menulis....akan tetapi apa yang baik akan ku kongsikan jua.....

Sunday, May 23, 2010

AKU JOIN KURSUS PEMBENIHAN IKAN

19/5/2010 hari pertama aku kursus pembenihan ikan...yg mana pada separuh hari pertama kami diberikan penerangan dari dalam bilik kuliah sahaja...ermm mg agak membosan kan...kerana selalu sangat kursus yg duduk dan dengar...
Jam 2 ptg hari yg kedua kami di bawa ke hatceri ( rumah ikan ) yg di sini lah kami di berikan tunjuk ajar dan di kehendaki membuat tugasan sekali....waawww mmg menyeronokan...1 pengetahuan yg amat tinggi nilainya....Jutaan terima kasih tak terhingga kepada ( TPU UNIT LADANG PUCHONG DAN PEJABAT PENDAFTAR UPM )kerana menganjurkan kursus yg sebegini....ikuti jejak2 yg sempat di rakam kan ini...

Jam 2 petang bermula...yg mana kami di arahkan ke ke sebuah dewan/ hatceri ikan..di mana si sini lah kami di perturunkan ilmu yg amat beharga....perjalanan kami dari dewan kuliah ke hatceri ini lebih kurang 5 minit sahaja...tetapi di sebabkan ianya kawasan yg berlecak kami ambil masa lebih kurang 10 minit....dalam kursus ni amat2 lah x bagus kalau pakai pakain pejabat....bukan tempat nak tunjuk smart lah kalau kat tempat ni.....jgn salah tempat yerrr....

Halaman depan hatceri yg begitu mencabar...hanya golongan 4x4 ( tahan lasak ) sahaja yg layak....boleh tahan kan...salam perkenalan dengan lumpur dan becak yang meyambut kehadiran kami ...SELAMAT DATANG...

Waauuu....besar nya...rumah ikan mcm ni pun ada...mcm x pecaya jer...kalah umah aku weii...
Ruang dalam hatceri..mcm2 peralatan yg ada....serba lengkap kalau nak buat mcm ni bukan sikit2 punya modal hampir jutaan ringgit kot....
Disini lah kami semua di ajar dan di pertontonkan bagaimana proses pembiakan ikan keli di lakukan dari A to Z..malahan kami semua juga di wajibkan melakukan sendiri cara2 proses pembiakan ikan di lakukan....wauuu...mmg puas hati....semua peserta dapat melakukan teknik2 pembiakan ikan...
Proses pemilihan induk....mcm ni lah induk ikan keli...besar kan..??ygni masih lagi belum di berikan suntikan hormon...

video

VIDEO : Proses suntikan hormon.....

video
VIDEO : Reaksi induk selepas di berikan suntikan hormon

video
Proses belahan /oprate utk dapatkan sperma jantan.

video
Teknik mengeluarkan sperma jantan...

video
Teknik proses sperma jantan..

video
Teknik menabur telur untuk penetasan...


Ok.....tuan2 dan puan kami nak tuan2 dan puan2 bersihkan kolam mcm yg ini...boleh yer....???
Contoh kolam yg terbiar di tumbuhi rumput2 dan semak samun, kolam ini mesti di bersihan terlebih dahulu...air nya di keringkan,rumput2 mesti di buang...ini lah kolam team aku yg dapat...5-6 org ahli...
Apabili kolam di bersihkan ..mcm ni lah keadaan nya.....mmg selesa utk berkubang...bersihkan ??...dalam gambar ni selepas kapur pertanian di taburkan...fungsinya utk mematikan segala organisma yg ada di dalam lumpur itu...kena biarkan dalam keadaan begini selama seminggu...
Proses membersihkan kolam baru nak mula....kena sediakan peralatan yg perlu terlebih dahulu...waktu ni kami semua tengah tunggu air kolam di keringkan..( ramai pengarah dari peserta )
Abang2 ni mesti x sangka sampai mcm ni punya kursus dia kena join...tgok yu...masih ada lagi yg pakai kemeja turun kolam....apa2 pun saya pasti dia org enjoii.......

video

Antara 1 kursus yg pernah aku sertai adalah main lumpur..sebelum ni kursus semua nya duk dalam bilik berhawa dingin saja...tapi kursus ni mmg lain macam....tp mmg best....semua peserta memberikan komitmen yg baik sekali...mmg puas hati....enjoiii.....
Makanan ikan yg perlu di sediakan apa bila di lepaskan ke dalam kolam.....pastu tunggu 3-4 bulan ikan dah boleh jual...utk ikan yg matang.....klaua nak jual anak ikan tunggu 1 bulan jer dah boleh jual....KAYO...KAYO.......

Lepas ni aku berharap aku boleh mmemafaatkan pengetahuan aku ni...aku pun teringin nak nak jadi usahawan yg berjaya....semoga satu hari nanti aku pun bergelar USAHAWAN TANI BERJAYA.....AMIN...

mfab :))

Monday, May 17, 2010

ADIK AKU NIKAH DAHH.......

1/5/2010 adalah tarikh bersejarah bagi adik ku yg benama UMBI KALSOM BINTI ABU BAKAR yg mana pada hari ini beliau telah menamatkan zaman bujang nya....hampir 2 tahun perkenalan dengan jejaka pilihan hatinya iaitu SUHAIMI BIN BAKAR...maka terikat/tersimpul/temerterai sudah janji2 yg pernah di lafazkan...syukur alhamdulilah...

Rasa mcm x pecaya jer adik aku ni dah nikah....rasanya mcm x cukup dewasa dia...ermm bila di kenang kisah2 dulu...banyak pekara yg membuatkan hatiku menjadi sebak mengenangkan kisah adik ku ini.....banyak pekara pahit yg telah di telan oleh nya..namun semua itu telah mematangkan dan mendewasa kan dirinya...tahniahh....
aku dan isteriku......boleh dikatakan org yg paling gelisah utk menantikan detik bersejarah ini selain dari kedua ibu bapaku.....mau x nya..segala pekara hal2 persiapan pelamin,mak andam,juru gambar dan mcm2 lagi lah pasti akan di rujuk kepada aku dan isteriku oleh adiku ini...nampak sgt lah banyak pekara yg masih belum selesai lg...sedangkan masa yg di janjikan hanya tinggal 1 minggu lg...aku dan isteriku pula masih lg berada di PUTRAJAYA..masih lg belum sampai masa permohonan cuti kami...mmg cemas dan x senang duduk...
4 hari sebelum berlansungnya majlis....waktu aku sudah berada di kampung....semuanya aku pasti kan dah selesai mana2 yg penting2 tu....hehehe...duit sewa khemah dah di bayar, duit pelamin ,upah mak andam,jurugambar dan keperluan lain semuanya dah beres.......
pada hari kedua pula kami ke kuantan ibu negeri pahang utk meraikan konvokesyen adik aku kat POLISAS...ermmm...mmg penat....saharian pulak tu kena duk kat sana...x perlah yg penting semuanya nak di raikan...
hari ke tiga iaitu sehari sebelum majlis.....wauuu....mmg seronok..mau x nya....semua saudara mara,sepupu,sepapat datang....mg meriah..alhamdulilah....boleh di katakan mana saudara mara mmg memberikan komitmen yg tinggi bab2 kenduri kendara ni....mcm2 gurau senda yg dapat dilihat...menyanyi,mengusik,melatah latah kan..mcm2 lagi lah.....di sini konsep bergotong royong di tunjukkan...ada yg merebus telur..,potong bawang...goreng kerisik kelapa...ada yg menyediakan juadah utk semua dan mcm2 lagi lah....yg bagus nya semua kerja2 tu x der pun yg nak jadi pengarah.hehehhe....
masuk pukul 5.30 ptg...lain pula kerja nya...apa lagi...daging dah sampai...mari kita melapah ramai2...biasanyac kerja2 mcm ni org lelaki sahaja yg membereskan nya.....masing2 apa lagi dengan golok/parang masing.... "mana yg daging kita asing kan....tulang kita asing kan....nanti malam tulang itu kita buat sup..... " begitu lah ayat yg keluar dari mulut ketua penangah..
Saat2 yg mcm ni lah yg aku idamkan..mmg dah lama aku nanti kan saat2 yg mcm ni.....sbb zaman sekarang ni mmg susah nak jumpa org buat kenduri mcm ni lah lg....kalau ada pun mmg kurang....hanya di kampong2 tertentu saja...org sekarang ni ramai yg nak senang jer...upah tukang masak/katering jer..dia org ni mana ada nak beli sekor lembu/kerbau...just daging kotak jer...kurang best lagh.......

HARI itu ada lah hari jumaat iaitu hari terkhir sebelum hari besar majlis jadi kerja bergotong royong pada hari itu telah bermula dari jam 10.00 am sampai lah ke pagi jam 3-4 pagi...biasanya kaum wanita akan mendahului kerja2 bergotong royong pada waktu siang yg biasanya di mulai dari jam 10.00am sampai ke pukul 4-5 pm..mana kala kaum lelaki mendahului dari jam 5-6 pm sampai ke waktu pagi...
hari besar yg di nanti2kan pun telah tiba....segala juadah telah pun tersedia....juadah di hidang kan dengan cara bufet suapaya para jemputan senang megambil makanan dengan selera mereka....di mulai dengan jam 10.00 am para jemputan mulai tiba silih berganti..para penyedia makanan agak kelam kabut utk memastikan juadah yg tersedia mencukupi dan sentiasa terhidang utk jemputan......kehadiran para jemputan berlanjutan hingga ke pukul 2.00 pm mmg x putus-putus seronok rasanya bila buat majlis ramai org yg datang kiranya mmg berbaloi-baloi lah....x sia2 hasil penat lelah kami sekeluarga bertungkus lumus utk melansungkan majlis ini bila melihatkan para tetamu yg begitu memberangsangkan...begitu lah hebatnya bila berniat bersedekah atau berniat nak menajamu org2 kg makan.......segala perjalanan majlis berjalan begitu lancar x der masalah apa2pun yg jumpa..adik aku pun dah jadi isteri org.....ALHAMDULILAH..........SELAMAT....
LEPAS KENDURI MMG PENAT..PASAL NAK KEMAS BARANG KENDURI,...PASAL MASA NI ORG2 KAMPONG DAH X T0LONG DAH..........ADUHHH......TOLONG.TOLONG.....KHEMAH X BUKA LG.PERIUK BELANGGA,KAWAH SEMUARNYA NAK KENA CUCI NI.....TOLONG.TOLONG.......

mfab :))

Sunday, May 9, 2010

HARI YG MANA PENGORBANAN DAN JASA TERBALAS

ADIK AKU....yg no 2...di hari konvo nya..gambar ni di ambil lebih kurang 2 jam sebelun majlis berlansung...

Kami sebahagian dari ahli keluarga mula menghampiri bangunan utk majlis konvokesyen di POLISAS kuantan...

Wajah seorang bapa yg tak pernah mengenal erti penat lelah dalam memastikan pelajaran anaknya sentiasa terjaga dan berjaya...selagi tulang empat kerat masih berdaya selagi itulah kudrat nya akan di curahkan....

Riak wajah yg gembira utk menanti kan saat2 yg di tunggu setelah 2 tahun mengabdikan diri dengan pahit maun nya bergelar sorang mahasiswa mahasiswi...

Wajah-wajah ceria mahasiswa mahasiswi yg tak terkata....






Sejuk perut ibu yg melahirkan....x sia2 melahirkan anak yg boleh bejaya dalam bidang di ceburi...jika setiap anak yg di lahir semua nya begini..bukan 7 atau 8 lapan si ibu sanggup melahirkan...20 pun mak x kisah.........

Tiada apa yg dapat diucapakn selain ciuman kasih sayang yg x terhingga...terima kasih mak kerana melahirkan saya...akan ku balas jasa dan pengorbanan mak....

Jangan lah bersedih mak....hari ini kan ke mak patut nya bergembira...keluarkan senyuman kebanggan dan kepuasan mak tu yer...

Aku dan isteri turut merasa bangga...kerana pengorbanan dan jasa yg pernah aku curahkan dalam merealisasakan kejayaan adiku telah berbayar....ALHAMDULILAH....



SYABBASS...dan tahniah...semoga kejayaan ini akan menjadi titik permulaan utk kejayaan2 yg akan datang....


mfab :))

Saturday, May 8, 2010

BERCUTI KE MELAKA

Permandangan yang biasa di lihat di bandar raya yg besejarah melaka..abg2 beca sedang bebincang untuk mendapatkan pelanggan nya seramai yg mungkin...aku kadang2 tu x sampai hati nak tgok dia org ni...maklom lah kadang2 tu bkn nya abg2 yg kayuh beca tp pakcik2 yg umurnya 50an keatas ..mana x nya..pelaggan yg naik tu bukan nya kecik2 org tp saiz mak/bapak org yg 2 kali saiz org biasa2...mengah2 tukang kayuh nya...

Bergambar kenangan besama muzium umno melaka...tp x masuk dalam pun x larat dah....sampai2 jer dia org semer nya buat haluan masing2...menunggu lah aku keseorangan...

Antara ahli keluarga yg menyertai aku ke bercuti ke melaka...abg besar tu dah penat dah tu...hampir 4vjam drive keta dari temerloh pahang ...

Permandangan org ramai yg sama bercuti ke melaka...

Aku yg mula merasa bosan kerana di tinggalkan keseorangan...kerana dia org semua pergi membeli belah atau buah tangan dari melaka yg mmg bggitu terkenal cencaluk,belacan dan mcm2 lagi lah..

masih lagi keseorangan...

EERRRMM....mcm best jer uncle tu jual ramai jer org kerumun...baik aku gi tgok apa yg dia jual....mana tau kot2 kena ngan selera aku...

WAAAUUU....AIS CREAM ROTI...best nya...

ERRMMM..NYUM..NYUM....mmg best...

Baru lah boleh nak senyum kit..hehehe..tu pun mcm nak x nak jer...huhuhuh...

mfab :))

HILANG NYA ANTARA ORG2 YANG TERSAYANG


Tahun 2008 mungkin tahun yg di anggap bertuah antara ramai2 org...begitu juga dengan aku yg mana pada tahun 2008 ada lah tahun 1 dunia baru untuk aku...yg mungkin akan ada sambutan ulangtahun...namun begitu utk tahun 2008 juga merupakan kehilangan insan yg tersayang yg aku harapkan menyerikan keluarga aku...tetapi tuhan lebih menyayanginya...aku redha dengan pemergiannya....

mfab :))

Thursday, May 6, 2010

RENUNGAN UTK DI KONGSI BERSAMA



UNTUK RENUNGAN BERSAMA ….

Adalah seorang hamba Allah ni, dia pergilah bersiar-siar di tepi hutan. Sedang dia menghirup udara rimba yg segar tu, tetiba dia terdengar satu bunyi.. jeng!jeng!jeng! .. bunyi.... aauuummmmm!! ! Bunyi harimau yg kelaparan dan hanya menunggu mangsanya saja.

Jadi, si hamba Allah ni pun lari untuk menyelamatkan diri. Harimau tu kejar hamba Allah ni. Sebab dia dah lapar sangat ni. Harimau tu pun kejar, kejar, kejar dan kejar. Hamba Allah ni punyalah takut, berlari lintang pukang. Sempat juga dia berdoa agar dia diselamatkan daripada dibaham dek harimau tadi.

Dengan kuasa Allah diperlihatkan sebuah perigi di depan mata nya. Jadi untuk menyelamatkan diri si hamba Allah ni pun terjunlah ke dalam perigi. Perigi tu ada tali dan sebuah timba. Si hamba Allah ni bergayut pada tali tu. Tali tu pendek jer. Jadi dia bergantungan di tengah-tengah perigi.

Di mulut perigi, harimau yg lapar tu menunggunya. Si hamba Allah ni pun berfikirlah macam mana nak menyelamatkan diri, sambil berdoa kepada Allah agar dia diselamatkan. Tengah dok berfikir camner nak selamat, tetiba dengar bunyi kocakan air di bawah perigi.

Aaaaa!!!!... Ya Allah..... lagilah seram dibuatnya. Nak tahu ada apa kat bawah tu? Ada 2 ekor buaya yg kelaparan. Apalah nasib. Dah jatuh ditimpa tangga. lagilah takut si hamba Allah ni. Atas ada harimau bawah ada buaya. Semakin risau dan takut.

Tengah berfikir untuk mencari jalan keluar, tetiba keluar seekor tikus putih dari lubang celah-celah perigi, naik ke atas ikut tali yg hamba Allah tu bergayut. Sampai kat atas tikus tu gigit tali tu pulak. Cis, kurang ajar punya tikus. Alahhhh..... cam ner ni. Pas tu, keluar lagi seekor tikus yg berwarna hitam. Naik mengikut tali tadi, cit!cit! cit!cit! sampai kat atas.Tikus hitam ni pun gigit juga tali tu. Cis, lagi satu. Macam mana aku nak buat ni... habislah jadi mangsa buaya
.
Berfikir lagi. Kalau naik kat atas makan dek harimau. Kalau tunggu tali putus dan jatuh ke bawah makan dek buaya. Macam mana nih... Sedang hamba Allah tu berfikir cam ner nak selamatkan dirinya, tetiba.... terdengar satu bunyi.... uuuuuuuuuuuuu. .. Bunyi lebah bawa madu.
Si hamba Allah ni pun mendongak ke langit, melihat lebah yg sedang bawa madu. Tetiba setitik madu terjatuh dan terus masuk ke dalam mulut si hamba Allah ni tadi. Punyalah nikmat sehingga tidak terkata.
Hamba Allah tu kata, 'Fuh manisnya madu ni , tak pernah ku rasa manisnya ni. Sedapnya... Subhanallah sungguh sedap ni.' kerana setitik madu si hamba Allah tu lupa pada harimau yg sedang menantinya di mulut perigi dan buaya yg menantinya di bawah
Kalau semua nak tahu ...
si Hamba Allah itu adalah kita semua. Harimau yg mengejar tu adalah maut kita, ajal memang sentiasa mengejar kita, so beringat-ingatlah. 2 ekor
buaya itu adalah malaikat Munkar Dan Nakir yg menanti kita di alam kubur nanti.
Tali yg tempat di hamba bergayut tadi adalah jangka hayat kita kalau pendek talinya maka panjanglah umur kita dan kalau panjang talinya maka pendeklah umur kita.
Tikus Putih dan Hitam tu adalah dunia kita siang dan juga malam yang sentiasa menghakis umur kita. Kan tikus tu gigit tali tu.
Madu... madu yg jatuh setitik ke dalam mulut hamba itu tadi adalah nikmat dunia. Bayangkan setitik saja madu tu jatuh ke dalam mulutnya, dia lupa pada harimau dan buaya tu.. Macam kitalah bila dapat nikmat sikit lupa pada Allah. Waktu susah baru la nak ingat Allah. Astaghfirullah. ..

1 minit untuk mengingati Allah

Step 1:
Sebutlah dengan sepenuh hati dan lidah yang fasih akan:
*SUBHANA'LLAH
*ALHAMDULI'LLAH
*LA I LAHA ILLA'LLAH
*ALLAHU AKBAR
*ASTAGHFIRU' LLAH
*LA ILAH ILLA'LLAH, MUHAMMADUN RASULU'LLAH
*ALLAHUMMA SALLY WA SALLEM WABAREK ALA SAYYEDINA MUHAMMAD *WA AALIHE WA SAHBIH AJMA'EEN

Step 2:
Hayatilah sedalamnya akan makna ayat demi ayat, perkataan demi perkataan

Result 1:
Dalam tempoh satu jam anda telah berjasa mengajak mereka untuk mengingati, berdoa dan bermunajat kepada ALLAH Yang Maha Esa.

Result 2:
Dalam tempoh satu jam anda telah berjasa mengajak mereka untuk mengingati, berdoa kepada Nabi Muhammad Alaihisallam.

Result 3:
Dalam masa satu jam sekurang-kurangnya 7 orang telah mendoakan kesejahteraan untuk kamu dan diAMIN oleh para Malaikat INSHA'A'LLAH Oleh itu... duduklah sambil merenungi betapa kekuasaan Allah dalam kehidupan kita seharian kerana melakukan segala yang di redhoiNya Bersamalah kita berdoa agar sentiasa di nikmat kesejahteraan dan kelapangan akal dan fikiran dalam kita menjalani kehidupan seharian dalam apa jua yang kita.

mfab :))