~ MuTiArA kAtA

Jangan malu memberikan sedikit, kerana pemberian sedemikian lebih baik daripada tidak memberi sama sekali & Dan aku anak kampong tidak terlalu pandai menulis....akan tetapi apa yang baik akan ku kongsikan jua.....

Wednesday, October 30, 2013

BODOHKAH IBUKU ANDAI TIADA IJAZAH,MASTER @ PHD.....

Hari itu, Cikgu Yong, guru mata pelajaran Kajian Tempatan meminta murid-murid kelas 4 Tun Razak berkongsikan pekerjaan ibu bapa mereka dengan rakan-rakan sekelas.

Tiba giliran Naqiyudin, dia berasa sedikit gementar untuk ke hadapan dan bercakap dengan semua mata tertumpu kepadanya. Almaklumlah, pertama kali diminta berbuat sedemikian.

Sebelum itu, sudah ada tujuh orang murid yang lain yang telah pon berkongsikan pekerjaan ibu bapa masing-masing. Ada yang si bapa bekerja sebagai doktor. Ada yang si ibu bekerja sebagai pensyarah. Ada yang jurutera. Ada yang saintis. Ada yang peguam. Macam-macam lah! Semuanya pon hebat-hebat belaka!

"Assalamualakum kawan-kawan. Err.. Err.. Hari ni, saya nak kongsi dengan kawan-kawan... Pekerjaan ibu saya je kot. Bapa saya dah takde. Dia meninggal masa saya darjah 1 lagi."

Pendedahan Naqiyudin itu disambut dengan 'Oooohh' dan 'Aaahhh' oleh rakan-rakannya yang lain, terutamanya yang perempuan. Naqiyudin menjadi semakin tidak keruan. Dia cuba menenangkan dirinya dengan menggentel-gentel jarinya.

"Tapi dulu... Tapi dulu ayah saya kerja sebagai cikgu, macam Cikgu Yong jugak!"

Cikgu Yong tersenyum mendengar kata-kata Naqiyudin itu.

"Ibu saya... Uhm... Masa ayah ada dulu, dia jadi suri rumah sepenuh masa. Sekarang ni... Dia ambil upah menjahit. Kadang-kadang dia buat kuih..."

Kedengaran ada beberapa orang yang tertawa mendengarkan perkongsian Naqiyudin itu.

"Sharifudin Ali! Kenapa kamu gelak? Cuba hormat sikit Naqiyudin di hadapan tu!"

Cikgu Yong dengan tegas menegur anak-anak muridnya yang tertawa sebentar tadi.

"Takde apa cikgu. Maaf cikgu."

Namun pada wajah Sharifudin Ali, terukir sekuntum senyuman sinis yang menjengkelkan. Telinga Naqiyudin tiba-tiba menjadi panas. Kepalanya tidak semena-mena berpeluh dan gatal. Dia mengetap giginya menahan sabar.

"Cikgu, izinkan saya bertanya kepada Sharifudin Ali kenapa dia tertawa sebentar tadi?"

Cikgu Yong mengangguk.

"Sharif, kenapa kau gelak tadi? Ada apa-apa masalah ke, mak aku jahit baju dan jual kuih?"

Sharifudin Ali bangun dengan gaya yang penuh angkuh, berpeluk tubuh dan dengan selambanya mengejek Naqiyudin.

"Bukan apa. Mak orang lain semua kerja terer terer. Doktor. Pensyarah. Pembaca berita. Semua belajar tinggi-tinggi. Mak aku pon, bukan nak kata ah, tapi seorang usahawanita yang sukses. Sampai mak kau... Heh."

Terbeliak mata Cikgu Yong mendengar kata-kata Sharifudin Ali yang penuh selamba itu. Sharifudin Ali baharu sahaja melanggar garisan sempadannya. Naqiyudin menggenggam tangannya, penuh kemarahan dan ketidakpercayaan. Baharu sahaja Cikgu Yong mahu mengatakan sesuatu, Naqiyudin sudah menyerang balas dahulu.

"Oh ye..? Mari sini, aku nak beritahu kau sesuatu.

Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi setiap pagi dia akan kejutkan aku untuk solat Subuh dan kemudian bersiap-siap untuk pergi sekolah.

Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi setiap hari baju sekolah aku sudah tersedia bergosok.

Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi setiap pagi dia akan sediakan bekalan sarapan untuk aku.

Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi setiap hari dia akan teman aku pergi sekolah.

Ye, mak belajar tak tinggi, tapi sebelum berpisah dengan aku, dia akan peluk aku dan hadiahkan aku ciuman di pipi dan dahi.

Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi setiap hari, lepas loceng sekolah berbunyi, dia sudah tersedia menanti di luar pagar.

Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi aku dapat jalan balik dari sekolah dengan mak aku sambil makan aiskrim.

Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi setiap hari, lepas balik dari sekolah, makanan tengah hari sudah tersedia di dapur.

Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi setiap hari dia pasti akan temankan aku buat buat kerja sekolah dan dia akan pastikan aku siapkan kerja sekolah aku.

Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi aku ada 7 orang adik-beradik dan semuanya dia boleh jaga dengan baik!

Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi makan kami cukup, pakaian kami cukup dan kami adik-beradik saling membantu untuk cukupkan mana yang perlu. Kami bahagia!

Kau ada...??"

Ehsan-Azman Zauj Khairiah
 http://fadir78.blogspot.com/

CARILAH KEBERKATAN DENGAN BERZAKAT



Firman Allah S.W.T.
"Ambillah (sebahagian) dari harta mereka menjadi sedekah (zakat), supaya dengannya engkau membersihkan mereka (dari dosa) dan mensucikan mereka (dari akhlak yang buruk); dan doakanlah untuk mereka, kerana sesungguhnya doamu itu menjadi ketenteraman bagi mereka. Dan (ingatlah) Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui." (at-Taubah : 103 )
"Orang yang menafkahkan hartanya pada malam dan siang hari secara tersembunyi dan terang-terangan, maka mereka mendapat pahala di sisi Tuhannya. Tidak ada kekhuatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati." (al-Baqarah : 274)
Huraian :
Kenapakah dan bagaimanakah zakat melahirkan keberkatan? Jawapan yang mudah ialah kerana ia adalah anugerah Allah. Apabila Allah S.W.T. mengarahkan sesuatu syariat dilaksanakan, semestinya di sana wujud pelbagai hikmah dan kebaikan. Di antara hikmah disyariatkan zakat ialah untuk memperoleh kehidupan yang adil dan saksama.
Berkat itu hakikatnya adalah subjektif. Ia tidak dapat dilihat dengan mata kasar namun dapat dirasai oleh mereka yang dipilih-Nya. Sebagai contoh, rumah tangga yang dibina aman damai, isteri menghormati suami, anak-anak mematuhi ibu ayah disamping rezeki yang diberi oleh Allah sentiasa mencukupi, maka itulah petanda keberkatan.
 

 http://fadir78.blogspot.com/

Tuesday, October 29, 2013

Syarikat keselamatan tak senang duduk





Disebabkan Lahabau ni banyak pulak kaum keluarga dia yang kena tangkap....boleh kata siapa rapat dengan dia memang boleh kena soal siasat lah....Aku kompom Lahabau ni kena sumpah seranah dengan kaum kenalan...Telalu menyusahkan...

 KUALA LUMPUR – Seramai 11 orang ditahan berhubung pembunuhan seorang pegawai bank wanita oleh pengawal keselamatan minggu lalu.

“Penahanan yang terbaru dilakukan pada Ahad di Johor,” kata Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor, SAC Mohd. Adnan Abdullah ketika dihubungi Bernama hari ini.

Beliau berkata penahanan dibuat bagi membantu siasatan dalam mengenal pasti di mana suspek berada.

Namun beliau enggan memberitahu maklumat tentang mereka yang ditahan dan hubungan mereka dengan suspek.

 Disebabkan si Lahabau ni juga lah seluruh syarikat keselamatan dalam negara panas buntoit..mana tak nya...Hampir 30000 pengawal keselamatan warga asing di soal siasat dan bakal di tamatkan perhikmatan kerana melanggar syarat.....ambik kau.....

Lambakan Pengawal Keselamatan Haram Warga Asing Di Malaysia

Yang pasti faktor gaji murah dan tidak perlu mencarum wang persaraan dan keselamatan sosial mendorong syarikat kawalan keselamatan ambil jalan mudah menggaji pengawal keselamatan tidak sah.

Dan, dengan lambakan lebih 30,000 pengawal "haram" warga asing adakah wajar meletakkan nyawa rakyat sebagai taruhan.

Tragedi yang menimpa pegawai bank yang maut ditembak pengawal keselamatan minggu lalu, seakan membuka sisi hitam industri kawalan keselamatan negara.

Warga asing ini dikatakan menggunakan kad pengenalan palsu dan diambil bertugas sebagai pengawal di lokasi berisiko tinggi seperti sektor perbankan.

Mengikut Akta Agensi Persendirian 1971, Pengawal Keselamatan mesti warga malaysia atau bekas tentera warga nepal.

Lain-lain warga asing termasuk yang berstatus penduduk tetap, tidak dibenarkan sama sekali.

Hakikatnya, terdapat lambakan puluhan ribu pengawal tidak sah di negara ini.

Dan angka itu semakin membimbangkan.


 Lambakan warga asing yang sentiasa membimbangkan penduduk tempatan...

http://fadir78.blogspot.com/

PRK N20 Sungai Limau



Berbekalkan 5 hari lagi  tempoh masa yang di berikan oleh SPR kepada dua parti politik untuk memperkukuhkan jentera parti dan memastikan para pengundi membuat pilihan yang bijak bagi menjamin kemajuan pembelaan rakyat di jaga...Namun begitu apa yang mahu di sampaikan disini ada lah cara kedua-dua parti ini berkempen di akhir2 ini sangat tidak lagi seperti yang mereka janjikan pada permulaan penamaan calon....Namun semua nya berubah apabila bahang berkempen menjadi semakin hangat dan hangit...

Antara contoh;

~ http://www.sinarharian.com.my/politik/pas-akui-terlepas-pandang-1.215362
~http://www.sinarharian.com.my/politik/pas-serah-memorandum-tuntut-tpm-minta-maaf-1.215403
~http://bm.harakahdaily.net/index.php/headline/23065-tak-apalah-jamil-kata-saya-tak-betul-mahfuz

 Semoga parti yang benar2 akan membawa perubahan yang baik dan keselesaan kepada rakyat akan di pilih dan memenangi ini nanti.

http://fadir78.blogspot.com/

Monday, October 28, 2013

Harapkan pagar...Pagar makan padi...

 
 Ini lah muka warga Asing yang bersusah payah datang ke Malaysia untuk mencari rezeki entah datang dari Negara mana2 tetapi apabila sampai di Negara ini mula lupa diri dan tidak menghargai apa kelonggaran dan jasa baik Negara Malaysia telah berikan....Dengan asal nya tidak mempunyai apa dokumen yang sah...mula memiliki kad pengenalan palsu...lepas tu memohon kerja dengan syarikat keselamatan yang mana mungkin sangat longgar syarat penerimaan kemasukan pekerja...yang mana mungkin mengutamakan hanya kepada fizikal badan sahaja....Mungkin kerana pandai bodek si lahabau ni boleh pulak diterima dengan memengang lesen senajata api....memang bertuah si Lahabau ni....boleh kata saat2 yang tunggu si Lahabau ini telah sampai ke kemuncak nya....maka di satu petang berlaku lah satu kejadian yang sangat2 menyayat hati dan sangat2 tidak di duga oleh kebanyakan orang....lebih2 lagi Rakyat Malaysia...
 Ardi Hamza, Suspek Kes Bunuh Pegawai Bank Subang Jaya.

Pada 24 Oktober lepas, seorang pegawai bank, Norazita Abu Talib, 37, telah ditembak mati di bahagian kepala oleh seorang pengawal keselamatan sewaktu membuka pintu kebal sebuah bank di Subang Jaya. Pengawal keselamatan tersebut, Ardi Hamza, 37, pada masa itu ditugaskan untuk mengawal sewaktu pintu bilik kebal dibuka untuk staf bank menyimpan wang dan memeriksa kira-kira sebelum bank ditutup. Dia kemudiannya mengambil sejumlah wang dari peti bilik kebal sebelum melarikan diri menggunakan motorsikal.

 
Ardi mempunyai kad pengenalan warganegara Malaysia nombor 770818-12-6721 dengan alamat tercatat, Jalan Apas Batu 2 No. 70 Tawau Sabah. Pihak polis mendapati nama dan kad pengenalan pengawal itu tidak ada di dalam sistem mereka dan dipercayai palsu. Ardi didapati berasal dari Sulawesi, Indonesia, dan berada di negara ini dan menggunakan kad pengenalan palsu sejak dua tahun lalu.

Jumlah wang yang dirompak oleh Ardi ialah RM 450,000 dan setakat hari ini Ardi masih bebas dan dipercayai masih memiliki pump-gun yang digunakan untuk membunuh Norazita. Tiga orang ahli keluarga Ardi, dua orang lelaki yang juga bekerja sebagai pegawai keselamatan dan seorang wanita dipercayai isteri suspek telah ditahan reman oleh polis, dipercayai bersubahat dengan beliau memandangkan suspek ada meninggalkan wang berjumlah RM 30,000 kepada wanita tersebut.

Mereka yang terserempak, nampak atau mempunyai maklumat mengenai suspek diminta melaporkannya di balai polis terdekat atau menghubungi talian hotline 03-20529999.
 
 Mewah betuii lahabau ni bila jadi pak guard
Didoa kan supaya si Lahabau ini segera di berkas dan di hadapakan ke muka pengadilan...dan menerima hukuman yang seberat-berat nya.....
http://fadir78.blogspot.com/

Thursday, October 24, 2013

Cameron Highlands Bermandi Lumpur










 http://fadir78.blogspot.com/

Tuesday, October 22, 2013

SYRIA : Mereka Ada Lah Saudara Kita...

 Ya Allah, ampunilah dan maafilah kami kerana kami tidak mampu membantu dan memberi yang terbaik kepada saudara seaqidah kami di sana.

Saudara seaqidah yang kami sayangi dan rindukan di Syria, Qaboun, Daraya, Hama, Insha'at, maafilah Ummat Islam kerana kami tidak mampu membantu dan menambah baik keadaan di sana.

Pada hari Jumaat (11-10-13), Imam Masjid di Qabon, Syria telah memberi kebenaran kepada muslim di sana memakan kucing dan anjing demi meneruskan hidup kerana kesemua makanan halal telah habis, malah rumput-rumput yang tumbuh di jalanan turut habis. Selama hampir 300 hari pengepungan oleh Syiah laknatullah keatas kawasan Sunni, mereka langsung tidak membenarkan sebarang makanan dan haiwan melepasi kawasan yang dikepung. Syiah menggelar kempen pengepungan itu sebagai "Kelaparan sehingga Sunni sujud kepada Syiah" dan Sunni pula menganggap kempen itu sebagai "Kelaparan sehingga ke Jannah".

Ya Allah, bantulah saudara seaqidah kami di Syria, sesungguhnya kami berusaha, berusaha, dan berusaha mengurangi derita mereka tetapi ternyata usaha begitu minima. Kami disini memperolehi makanan yang baik dan halal, tetapi mereka di sana menderita dengan pelbagai bentuk derita dan hanya kucing dan anjing sahaja dapat mengurangkan derita lapar mereka. Sesungguhnya, hanya kepada Kau kami memohon dan mengharapkan pertolongan. Bantulah mereka ya Allah.



 Hulurkan kan sumbangan yang mana kita rasa mampu bagi meringankan azab dan kesengsaraan mereka...Kerana mereka kini bukan lagi berjuang untuk mengejar kekayaan dan kemewahan akan tetapi mereka berjuang mempertahan kesucian agama islam dan kepentingan untuk umat Islam seluruh dunia...

http://fadir78.blogspot.com/

Wednesday, October 9, 2013

QASEH GOLD

 
Qaseh Gold
Study sedikit sejarah penubuhannya... Wow sejak 1983 boleh bertahan! Sewaktu itu, Yg Berbhg Ustaz Dato' Ismail Kamus yang merupakan teman baik kpd pengasas, Allahyarham Tuan Hj Othman Omar dan Pn Hjh Esah Omar. Produk Qaseh pula disediakan melalui Amalan Pengilangan Islamik (IMP) yang Insya-ALLAH menghasilkan produk yang bertaraf Halaalan Thoyyiban (Halal Lagi Baik).
*********************************************** Tidak mengapalah, biarlah orang kata sykt marketing x power atau lemah, namun saya bersandarkan kepada 3 fakta ini:
1. Produk dari formulasi pemakanan Sunnah yang terbukti berkhasiat dan penuh dengan keberkatan. Tidak perlu ragu2 dan disangkal akan kebaikannya
2. Penyediaan secara IMP, disediakan oleh tangan2 yang menjunjung syahadah utk menghasilkan produk yang bertaraf Halaalan Thoyyiban (Halal Lagi Baik). Penawar jasmani dan rohani
3. Syarikat 100% bumiputra Islam yang mendokong aspirasi memartabatkan ekonomi Ummah
************************************************
By the way, syarikat jenama luar jika tidak dapat sokongan dari kita pastinya mereka juga akan gagal. Selalu saya terfikir, masih terjajahkah minda kita lagi? Soal pemakanan amat penting bagi saya sekeluarga. Alhamdulillah, kini semakin ramai meyakini dan kembali kepada pemakanan Sunnah. Qaseh Gold - satu2nya pilihan terbaik dalam pemakanan kesihatan tambahan buat saya sekeluarga. Insya-ALLAH terbaik juga buat anda semua!
In shaa Allah.... Menjana Ekonomi Ummah

Qaseh Gold Adinda sangat baik utk wanita yg ada masalah keletihan, keputihan, sengugut, resdung, buasir, kulit ekzema, kolestrol, asma, batuk dan jiwa kacau juga ...^^ Mudah hanya 2@3 sudu pg dan 2@3 sudu mlm.. Diikuti dengan doa dan niat sbb antara bahan yg terbaik dlm Qaseh Gold ialah Air Zam Zam.. Insya-Allah dgn izin Allah .. Mudah , murah mustajab..


http://fadir78.blogspot.com/

Friday, October 4, 2013

House Bot Tasik Kenyir

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca dan Geng2 kaki Pancing Tanah air...Kali ini Blog Aku Anak Kampong nak kongsi @ maklom kan kepada semua bahawa House bot yang kami usaha kan kini telah pun berwajah baru dan bersedia untuk kembali beroperasi bagi memenuhi impian @ kemahuan kaki2 pancing beraksi di Tasik Kenyir


Kepada sesiapa yg ingin membuat trip memancing, menjelajahi dan menikmati keindahan tasik kenyir dengan house bot. Disini saya boleh membantu anda utk mendapatkan tekong house bot dengan harga house bot yg terendah,tekong yg berpengalaman,house bot yg berkeadaan baik,Selamat dan lain2 lagi...

Ciri2 house bot;
1. Boleh menampung 13 hingga ke 20 orang penumpang
2. dilengkapi dengan dapur dan peralatan memasak,bilik tidur,tilam,bantal,televisen,astro, dan bilik air.
3. boleh minta tekong bawa kemana-mana lubuk yg di hajatkan..
Panduan untk membuat tempahan house bot :
~ tetapkan satu tarikh penggunan house bot.
~ call nombor tertera utk pastikan house bot tidak di tempah oleh org lain.
~ bincang harga utk tempoh tetentu.
~ maklomkan jumlah peserta yg akan hadir
~ jika tarikh sudah ok,harga sudah ok dan perbincangan pun ok..buat bayaran deposit dengan segera.
~ makluman penting " HARGA HOUSE BOT TIDAK TERMASUK DENGAN PERMIT MEMANCING "


Jika berminat dan utk mendapatkan keterang lanjut boleh email : ronggo7826@yahoo.com /contact no 012-6603209 en Fadir. House bot berpengkalan di jeti Hidro Jenagor

Pandangan dari atas tempat berlabuh nya House bot dari kawasan Hidro Jenagor..House Bot kini telah pun berwajah baru berbumbung biru ,Ruang pelantar yang lebar , Bahagian tingkat yang besar dan selesa , Juga di sediakan 2 bilik khas yang sesuai untuk kaum wanita , 1 ruang besar sebagai dorm..
Pandangan dari sudut sisi House bot dan kelihatan tangga untuk naik ke ruangan atas.
Ruang rehat untuk para pemancing merehatkan diri sambil berhibur.
Set karaoke
Set karoake yang kami sediakan memberi 1kelainan dan kepuasan kepada para pemancing untuk berhibur.
Permandangan dari bahagian pelantar hadapan bot .
 
Permandangan dari bahagian pelantar hadapan bot.
Ruang dapur dan peralatan dapur serta perlatan memasak yang kami sediakan termasuklah  dengan pinggan mangkuk sekali..apa yang para pemancing perlu sediakan hanya lah bahan makanan sahaja dan masak sendiri..

 2 Tandas dan bilik air bagi memberi keselesaan kepada pemancing


Pandangan dari jauh sudut hadapan House Bot.

Antara umpan yang di sediakan kepada pemancing House Bot kami iaitu buah sawit peram yang ia sangat2 lah di germari oleh penghuni tasik seperti Kelah ,Tomoleh ,Lampam ,Susur Batang dan spesis bersisik kecuali Toman...
Anak ikan juga di sediakan akan tetapi ianya bergantung kepada keadaan air tasik kerana ada kala nya ia sukar di tangkap bila keadaan air tasik besar..Antara penghuni  tasik yang mengemari anak ikan ini ialah Toman ,Belida ,Sebarau ,Baung dan siakap tasik.

http://fadir78.blogspot.com/