~ MuTiArA kAtA

Jangan malu memberikan sedikit, kerana pemberian sedemikian lebih baik daripada tidak memberi sama sekali & Dan aku anak kampong tidak terlalu pandai menulis....akan tetapi apa yang baik akan ku kongsikan jua.....

Wednesday, October 30, 2013

CARILAH KEBERKATAN DENGAN BERZAKAT



Firman Allah S.W.T.
"Ambillah (sebahagian) dari harta mereka menjadi sedekah (zakat), supaya dengannya engkau membersihkan mereka (dari dosa) dan mensucikan mereka (dari akhlak yang buruk); dan doakanlah untuk mereka, kerana sesungguhnya doamu itu menjadi ketenteraman bagi mereka. Dan (ingatlah) Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui." (at-Taubah : 103 )
"Orang yang menafkahkan hartanya pada malam dan siang hari secara tersembunyi dan terang-terangan, maka mereka mendapat pahala di sisi Tuhannya. Tidak ada kekhuatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati." (al-Baqarah : 274)
Huraian :
Kenapakah dan bagaimanakah zakat melahirkan keberkatan? Jawapan yang mudah ialah kerana ia adalah anugerah Allah. Apabila Allah S.W.T. mengarahkan sesuatu syariat dilaksanakan, semestinya di sana wujud pelbagai hikmah dan kebaikan. Di antara hikmah disyariatkan zakat ialah untuk memperoleh kehidupan yang adil dan saksama.
Berkat itu hakikatnya adalah subjektif. Ia tidak dapat dilihat dengan mata kasar namun dapat dirasai oleh mereka yang dipilih-Nya. Sebagai contoh, rumah tangga yang dibina aman damai, isteri menghormati suami, anak-anak mematuhi ibu ayah disamping rezeki yang diberi oleh Allah sentiasa mencukupi, maka itulah petanda keberkatan.
 

 http://fadir78.blogspot.com/

No comments: