~ MuTiArA kAtA

Jangan malu memberikan sedikit, kerana pemberian sedemikian lebih baik daripada tidak memberi sama sekali & Dan aku anak kampong tidak terlalu pandai menulis....akan tetapi apa yang baik akan ku kongsikan jua.....

Sunday, May 23, 2010

AKU JOIN KURSUS PEMBENIHAN IKAN

19/5/2010 hari pertama aku kursus pembenihan ikan...yg mana pada separuh hari pertama kami diberikan penerangan dari dalam bilik kuliah sahaja...ermm mg agak membosan kan...kerana selalu sangat kursus yg duduk dan dengar...
Jam 2 ptg hari yg kedua kami di bawa ke hatceri ( rumah ikan ) yg di sini lah kami di berikan tunjuk ajar dan di kehendaki membuat tugasan sekali....waawww mmg menyeronokan...1 pengetahuan yg amat tinggi nilainya....Jutaan terima kasih tak terhingga kepada ( TPU UNIT LADANG PUCHONG DAN PEJABAT PENDAFTAR UPM )kerana menganjurkan kursus yg sebegini....ikuti jejak2 yg sempat di rakam kan ini...

Jam 2 petang bermula...yg mana kami di arahkan ke ke sebuah dewan/ hatceri ikan..di mana si sini lah kami di perturunkan ilmu yg amat beharga....perjalanan kami dari dewan kuliah ke hatceri ini lebih kurang 5 minit sahaja...tetapi di sebabkan ianya kawasan yg berlecak kami ambil masa lebih kurang 10 minit....dalam kursus ni amat2 lah x bagus kalau pakai pakain pejabat....bukan tempat nak tunjuk smart lah kalau kat tempat ni.....jgn salah tempat yerrr....

Halaman depan hatceri yg begitu mencabar...hanya golongan 4x4 ( tahan lasak ) sahaja yg layak....boleh tahan kan...salam perkenalan dengan lumpur dan becak yang meyambut kehadiran kami ...SELAMAT DATANG...

Waauuu....besar nya...rumah ikan mcm ni pun ada...mcm x pecaya jer...kalah umah aku weii...
Ruang dalam hatceri..mcm2 peralatan yg ada....serba lengkap kalau nak buat mcm ni bukan sikit2 punya modal hampir jutaan ringgit kot....
Disini lah kami semua di ajar dan di pertontonkan bagaimana proses pembiakan ikan keli di lakukan dari A to Z..malahan kami semua juga di wajibkan melakukan sendiri cara2 proses pembiakan ikan di lakukan....wauuu...mmg puas hati....semua peserta dapat melakukan teknik2 pembiakan ikan...
Proses pemilihan induk....mcm ni lah induk ikan keli...besar kan..??ygni masih lagi belum di berikan suntikan hormon...

video

VIDEO : Proses suntikan hormon.....

video
VIDEO : Reaksi induk selepas di berikan suntikan hormon

video
Proses belahan /oprate utk dapatkan sperma jantan.

video
Teknik mengeluarkan sperma jantan...

video
Teknik proses sperma jantan..

video
Teknik menabur telur untuk penetasan...


Ok.....tuan2 dan puan kami nak tuan2 dan puan2 bersihkan kolam mcm yg ini...boleh yer....???
Contoh kolam yg terbiar di tumbuhi rumput2 dan semak samun, kolam ini mesti di bersihan terlebih dahulu...air nya di keringkan,rumput2 mesti di buang...ini lah kolam team aku yg dapat...5-6 org ahli...
Apabili kolam di bersihkan ..mcm ni lah keadaan nya.....mmg selesa utk berkubang...bersihkan ??...dalam gambar ni selepas kapur pertanian di taburkan...fungsinya utk mematikan segala organisma yg ada di dalam lumpur itu...kena biarkan dalam keadaan begini selama seminggu...
Proses membersihkan kolam baru nak mula....kena sediakan peralatan yg perlu terlebih dahulu...waktu ni kami semua tengah tunggu air kolam di keringkan..( ramai pengarah dari peserta )
Abang2 ni mesti x sangka sampai mcm ni punya kursus dia kena join...tgok yu...masih ada lagi yg pakai kemeja turun kolam....apa2 pun saya pasti dia org enjoii.......

video

Antara 1 kursus yg pernah aku sertai adalah main lumpur..sebelum ni kursus semua nya duk dalam bilik berhawa dingin saja...tapi kursus ni mmg lain macam....tp mmg best....semua peserta memberikan komitmen yg baik sekali...mmg puas hati....enjoiii.....
Makanan ikan yg perlu di sediakan apa bila di lepaskan ke dalam kolam.....pastu tunggu 3-4 bulan ikan dah boleh jual...utk ikan yg matang.....klaua nak jual anak ikan tunggu 1 bulan jer dah boleh jual....KAYO...KAYO.......

Lepas ni aku berharap aku boleh mmemafaatkan pengetahuan aku ni...aku pun teringin nak nak jadi usahawan yg berjaya....semoga satu hari nanti aku pun bergelar USAHAWAN TANI BERJAYA.....AMIN...

mfab :))

No comments: