~ MuTiArA kAtA

Jangan malu memberikan sedikit, kerana pemberian sedemikian lebih baik daripada tidak memberi sama sekali & Dan aku anak kampong tidak terlalu pandai menulis....akan tetapi apa yang baik akan ku kongsikan jua.....

Wednesday, June 22, 2011

12,000 tan sampah dibuang setiap hari

- Rakyat di negara ini dianggarkan membuang 12,000 tan sampah setiap hari dan jumlah ini dijangka meningkat sehingga 30,000 tan sehari menjelang 2020 jika mereka masih tiada kesedaran untuk mengitarnya semula, kata Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam Datuk Zaini Md. Nor.
"Keadaan ini jika tidak diuruskan dengan baik akan menyebabkan pencemaran serta boleh menyebarkan penyakit,” katanya kepada pemberita selepas majlis penyampaian buku akaun bank bagi Program Bank Kitar Semula di Sekolah Menengah Kebangsaan St. Paul di sini, hari ini.
Berikutan itu, kata Zaini, kerajaan memberi perhatian terhadap program kitar semula kerana kawasan pelupusan sampah sudah semakin terhad sedangkan sisa bahan buangan semakin banyak.
Katanya, lebih 85 peratus rakyat Malaysia faham dan tahu tentang kitar semula tetapi hanya 55 peratus yang melaksanakan kitar semula.

~ ermm kena minima kan segala penggunaan plastik lah yg budak kampong nampak...sebabyer kalau boleh kat mana2 tempat buang sampah plastik lah yg paling banyak sekali dari barang2 lain....dah lah susah nak lupus....
 
mfab :))

No comments: