~ MuTiArA kAtA

Jangan malu memberikan sedikit, kerana pemberian sedemikian lebih baik daripada tidak memberi sama sekali & Dan aku anak kampong tidak terlalu pandai menulis....akan tetapi apa yang baik akan ku kongsikan jua.....

Monday, November 16, 2009

Trip ke kenyir 08. ( 1 )


Nak sambung trip kenyir ni pun x baper ada idea dah...ok..lah...aku buat jugak...lebih kurang setengah jam angkat brg2 ke dlm house bot...kami pun memulakan perjalanan...destinasi pertama kami adalah sungai terenggan yg mana port utama kaki2 pancing masuk...utk sampai ke sana dgn menaiki house bot mengambil masa lebih kurang 5 jam...yg mana sudah pasti kami akn sampai lebih kurang pukul 3 ptg ke sg terenggan nanti...jadi utk tgu masa 5 jam tu mcm2 pekara lah yg boleh kami buat...mempersiapakan . peralatan pancing.. susun brg2 makanan,tidur, dan mcm2 lg lah...


 1. siapkan makan dulu.masa dlm perjalanan sbb bila sampai nanti terus boleh pancing.
 





 


Jam 3.30 pm: kami mula sampai ke kuala sungai teranggan...fulamakkk..mmg sgt cantik kawasan ini...hanya1-1 nya je yg ada....x kan ada lg kat tempat lain...pesekitaran nya mmg menyaman kan...yer lah dah kata sempadan tmn negara..bila tekong bot dah selesai jer ikat tali bot...apa lg...semenya dah baling pancing tgu pancing di rentap mangsa jer...tp masing2 mmg besemangat..mcm org lupa diri pun ada..hahahaah...mcm mana x kata mcm tu...ada lagi 3 hari 3 mlm lg nak tgok pancing tu....ada larat ke???


Hari petama: hasil tangkapan x begitu memberangsangkan..tp masing2 dah ada hasil masing2 lah....kata org dah dpt lesen lah..beza nya kecik ngan besar jer lah...mangsa pertama aku ialah ikan lampan seberat 800 gram..boleh tahanlah...



Hari ke 2: Kawasan sg terenggan agak sibuk sedikit pada sebelah tgh hari kerana 3 kumpulan pemancing lain dgn house nya masuk...jadi suasana bertambah hapening sikit lah...masuk jer pukul 3 ptg bertambah lg 2 house bot lain masuk...jd suasana makin meriah...sorak-sorakan mula dpt di dengar bila salah seorang dpt menaikan hasil..klau besar hasil nya lh besar lah sorakkannya...biasalahlah tu yg buat lg semangat....


Masuk jer jam pukul 9 am kami memulakan
trekking..anggaran perjalanan trekking kami ialah 3 jam meredah sg dan anak belukar...sasaran kami utk trekking kali ni adalah nak menaikan kelah yg terberat....heehehe..(ikan yg menjadi sasaran utama pemancing2 di tasik kenyir) tepat jam 12.30 kami pun sampai ke lubuk yg katakan lubuk kelah...masuk jam pukul 1 kami pun memulakan operasi...masuk 1 jam pertama masih lg tiada hasil...mmg kena banyak2 kena bersabar nak pancing ikan ni...banyak pantang larang nya...x mcm ikan2 yg lain...
Nak masuk jer jam yg ke 2 baru lah mangsa pertama dpt di naikan..mmg nampak lah semangat kembali pada air muka kawan2 yg lain...walaupun mangsa x begitu besar..tp cukup lah bila dah dapat tarik...lebih kurang jam 3.45 pm aku punya joran mula menunjukan reaksi...aku memerhatikan dgn penuh sabar dan hati2..lebih kurang 20 saat pastu baru lah jarang aku di rentap dgn rakus nya.....apa lg aku pun sentap lah dgn rakus nya....mg ada rasa yg mangsa dah kena pada mata kail aku....sbb tarikan nya mula aku rasa...wahhh...mmg kuat...sampai kan mesin pancing aku x tertanggung dah kekuncinya...tp atas kesabaran dan pengalaman yg lepas2 aku berjaya juga menaikannya..walaupun lebih kurang 2 minit masa yg perlukan...bila kelibat ikan kelah tu naik ke permukaan baru lah aku tau rupa nya ianya mmg agak bersaiz xl...aku mmg puas...alhamdulilah...bangga rasanya....
Lebih kurang 25 minit lepas tu kami pun mula berkemas dan menuruni anak sg kawasan tu...sbb hari mula gelap nak hujan...tekong tu bg tau kena turun cpt ..takut kepala air...masa utk turun tu kami amik masa lebih kurang 1 jam setengah jer..sbb banyak menyusuri sg...
Pada sebelah ptg tu kawasan sg teranggan dicurahi hujan yg sgt lebat...so aktiviti tidur lah yg menjadi pilihan...

No comments: