~ MuTiArA kAtA

Jangan malu memberikan sedikit, kerana pemberian sedemikian lebih baik daripada tidak memberi sama sekali & Dan aku anak kampong tidak terlalu pandai menulis....akan tetapi apa yang baik akan ku kongsikan jua.....

Tuesday, October 14, 2014

Iktibar dari 20 sen


Sedang duduk2 kat dalam masjid selepas solat jumaat tadi...Teringatkan kata2 seorang rakan yg aku jumpa pada minggu lepas di kedai makan...Apa yg membuatkan aku teringat akan kesah nya adalah kesah tentang kanaikan harga minya sebanyak 20 sen seliter oleh kerajaan baru2 ini...Macam2 lah yg dia runggut dan bebel kan....
  Dah lah gaji kecik duduk dalam bandar...semua nak kena beli...kereta pun selalu buat hal kebelakangan ini...tuk..tuk...minyak pulak yg naik harga....Perit wehh...katanya...Sambil tu makanan tengah hari nya di suap ke mulut dengan penuh berselera...Nasi putih..+ Gulai Lemak Sayur Nangka + Ikan Kerisi goreng..+ Danging Goreng kunyit...Air Teh o Ais.... 
 Selang 2-3 suap dia pun bising lagi....Kerajaan sekarang ni macam x peduli keadaan rakyat bawahan....Tidak lama lagi dah Bajet 2015 pulak..itu pun x tau lah apa yg dia naik kan lagi...."Errmm betul jugek...Pembentangan Bajet 2015 dah dekat " Bisik hati ku...
Hampir 20 minit kawan ni baru selesai makan....aku masih lagi layan teh o ais yg segelas itu...sbb masih kenyang...

Selepas basuh tangan....dia pun seluk lah poket dia...ingatkan nak keluarkan rokok dulu..Tapi dia keluarkan  talefon dia dulu...ingatkan 1...2 rupanya...2-2 yg berjenama...fuhh..boleh tahan kata hati ku lagi...Pastu dia pun tekan2 lah apa yg patut pada fon dia sambil senyum2...mula2 fon no 1..pastu fon no 2 pulak...bergayaa sungguh sound aku kat dia....Alaa..biasa2 ajer....x pakai nanti kita yg ketinggalan...katanya...

Berapa internet kau utk sebulan tanya aku...Hampir Rm 100 balas nya...
Lepas tu dia seluk kocek yg sebelah pulak...Keluarlah sekotak rokok yg harga RM 13.00....ermmm mesti besar dia berbelanja ni...
Aku tanya lah dia.... "skrg ni tengah tension2 ni mesti 2 kotak 1 hari rokok abiskan....." X tension sama jer....balas nya...

Aku perasan sekor kucing cuba menghampiri pinggan yg si kawan ni makan tadi utk meminta simpati agar tulang dan kepala dari ikan kerisi itu tadi di berikan kepada nya....Namun lain pula jadi nya...x pasal2 kepala di jentik dengan kuat....Jangan kacau...kata si kawan itu tadi...Fuuh...terkejut aku dengan perilaku kawan ni tadi....itu pun nak berkira jugek...Benggang pulak aku nengok nya...Maka berlalu begitu sahaja lah si kucing itu tadi dengan hampa....Simpati betul aku melihat nya....

Selang beberapa minit si kawan tadi pun mengadu dengan aku yg dia skrg hidup cukup2 makan sahaja...nak menyimpan x boleh....sebab selalu x cukup duit....Gaji isteri pun mcm tu jugak katanya...


Aku pun bagi lah sikit nasihat pada nya....banyak2 lah muhasabah diri....berbelanja lah mana yg perlu....Jangan kedekut bersedekah....itu sahaja yg mampu aku nasihatkan pada nya....X sangka kawan aku ini dah berubah cara hidup nya...dulu dia mmg seorang yg bijak menguruskan diri....

Apa yg membuatkan aku teringat pada kisah kawan aku ini kerana semasa khutubah jumaat sebentar tadi ada menyentuh tentang sedekah....kerana sedekah itu bukan dengan wang ringgit sahaja...Manakala sedekah itu bukan kepada manusia sahaja.....


http://fadir78.blogspot.com/

No comments: