~ MuTiArA kAtA

Jangan malu memberikan sedikit, kerana pemberian sedemikian lebih baik daripada tidak memberi sama sekali & Dan aku anak kampong tidak terlalu pandai menulis....akan tetapi apa yang baik akan ku kongsikan jua.....

Friday, March 11, 2011

BAYARAN YANG MELAMPAU

Baca paper pada pagi tartarik jugek aku dengan kisah yg di bangkitkan kan oleh sorang wakil rakyat dari Sri gading di dewan parlimen berkaitan dengan bayaran insurans yg sangat tidak munasah langsung..lebih2 lagi bila kadar itu yg tinggi itu melibat sebuah kenderaan peribadi yg usia nya mencecah 10-15 tahun.Dengan pelbagai syarat yg di keluarkan oleh syarikat insuras ternyata sekali sangat membeban kan pengguna.
Memang ada betul nya syarikat2 insurans terlalu banyak mengaut keuntungan dari pengguna nya,dari pengalaman aku sendiri pun ada begini cerita nyer :
Berlaku pada tahun lepas masa tu aku nak renew road tax /insurans keta adik aku,jadi aku pun pergi lah ke satu wakil insurans ni kebetulan pada hari itu aku mmg  bercuti,jadi dengan pakaian ala2 org kampung yg agak selekeh dengan selamba nye lah aku masuk ke kedai itu...setelah tunjuk kan geran, staff itu pun mula lah buat kira2..kira punya kira dia kata kena bayar Rm8oo++ gitu lah..terkejut jugek lah aku bila dia kata kena bayar mcm tu...sedangkan pada tahun sebelum nyer x lah sampai mcm harga itu pun...so..aku tanya balik..." betul ke saya kena bayar sebanyak ini..." so jawap staf itu " betul lah ! ini saya kira utk harga yg terendah dah ni...." terendah..??jawap aku...ok..x per lah nanti saya datang balik...
mcm mana aku x kena datang balik sebab aku bawak duit x cukup,pada masa aku bawak duit dalam Rm 700 jek...kat situ pun dah nampak susah kan..
Selang 2 hari aku pun kembali semula ke kedai wakil insurans itu, kebetulan pada hari itu kerja di ofis aku x lah sesibuk mana,so boleh lah aku lari2 kejap..bila aku masuk jer dengan beri salam dan kata kan aku nak renew insurans kereta maka staf yg sama pun buat lah kira2 balik..aku agak staf ni dah lupa yg 2 hari lepas aku pernah datang...so dengan berlagak pandai aku pun tanya lah apa yg patut tentang insurans ni pasal NCD nyer,pasal screen cover dan lain2...so agak tergangu dan terkejut jugek lah staff ni nak buat kira2...Bila dah siap kira staff ni pun tunjukkan lah kat list /bil yg patut aku kena bayar kesemua nyer Rm 680 sahaja...Ehh2..kan jauh turun harga nya....pelik aku....Di mana silap nya yer ?? ada kah keran aku gangu dengan soalan2 yg mcm org pandai tentang insurans ini...?? atau adakah kerana aku smart pada hari itu x lah mcm budak kampung yg selekeh pada hari sebelum nyer....aku  pun x pasti....
Kembali pula kepada isu yg di bangkit kan oleh seorang Yb dari Sri Gading itu tadi, Dimanakah peranan bank Negara yg sentiasa mengawal dan menyelia syarikat2 sebegini...mungkin ada betul nya kata YB itu tadi bahawa B*** N***** ni buta....


 mfab :))

No comments: