~ MuTiArA kAtA

Jangan malu memberikan sedikit, kerana pemberian sedemikian lebih baik daripada tidak memberi sama sekali & Dan aku anak kampong tidak terlalu pandai menulis....akan tetapi apa yang baik akan ku kongsikan jua.....

Wednesday, January 12, 2011

MAKAN LAH MAKANAN YANG BERSIH LAGI SEMPURNA

soalan :-
Apakah hukum jima' isteri ketika haid?

jawapan:-
ada tiga jawapan mengenai perkara diatas...

1) Ijma/sepakat para ulama’- Haram bersetubuh pada faraj isteri ketika mereka sedang haidh.

2) Ijma’/sepakat para ulama’- Boleh bermesra dengan bahagian tubuh isteri di atas pusat dan dibawah lutut ketika isteri sedang haidh.

3) Khilaf- Bermesra dengan isteri di bahagian antara pusat dan lutut selagi tidak sampai bersetubuh pada faraj isteri. dimana tidak boleh bagi pandangan imam malik dan abu hanifah serta boleh bagi pandangan Ikrimah dan Mujahid.

Dalil:-

Daripada ‘Aisyah radiallhu ‘anha, beliau berkata: Aku dan Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wassalam pernah mandi dengan satu bekas air. Ketika itu kami dalam keadaan junub. Baginda Sallallahu ‘Alaihi Wassalam mengarahkan aku (untuk memakai kain menutup faraj), maka aku memakai kain sarung. Lalu baginda Sallallahu ‘Alaihi Wassalam menggauli aku dan ketika itu aku dalam keadaan haidh. Baginda Sallallahu ‘Alaihi Wassalam pernah mengeluarkan kepalanya kepadaku, dan ketika itu baginda Sallallah ‘Alaihi Wassalam sedang beri’tikaf. Lalu aku mencucinya dan ketika itu aku sedang haidh.
[Sahih al-Bukhari: 299, Sahih Muslim: 321, Sunan Abi Daud: 98]

kesimpulan.... jika isteri sedang haid....sedangkan suami berkeinginan....suami masih boleh bermesra dgn isteri...selagi tidak di bahagian farajnya...suami boleh kreatif untuk apa sahaja kaedah asalkan dgn isterinya bagi mengelakkan maksiat... itulah indahnya islam dimana ianya mudah dan menaikkan martabat wanita...penganut agama yahudi akan mengasingkan wanita mereka yg sedang haid kerana pada mereka wanita ketika itu kotor... Wallahualam...
 
mfab :))

No comments: