~ MuTiArA kAtA

Jangan malu memberikan sedikit, kerana pemberian sedemikian lebih baik daripada tidak memberi sama sekali & Dan aku anak kampong tidak terlalu pandai menulis....akan tetapi apa yang baik akan ku kongsikan jua.....

Wednesday, June 16, 2010

SAMBIL MENYELAM MINUM AIR ( BEST )

Sabtu 11/6/2010 ,jam 10 pagi memulakan perjalanan ke Tanjung Keling, Melaka Dari Putrajaya dengan niat untuk menghadiri majlis perkahwinan kawan my Wife...Perjalanan hari ini adalah perjalanan santai..so jalan yg bebas tol lah yg menjadi pilihan, so dah tentu lah kena ikut jalan lama...nasib baik lah my wife ni tau jalan..aku agak kurang sikit lah sbb bkn anak Melaka..
Detik2 perjalanan di mulai dari jalan Salak tinggi ke ke Sepang yg megambil masa hampir 30 hingga ke 45 minit...Dari sepang ambil jalan menghala ke Port Dikson...dari Port Dikson menghala ke Lubuk cina...dari Lubuk cina menghala ke Masjid tanah....sesampai di Masjid tanah ambik simpang ke Pantai kundur dan terus ke Tanjung keling....banyak tempat yg aku telah lalui..hampir 3 jam jugak lah nak sampai.....siap terlajak ke kem Komando Sg udang lagi tu...hahaha...
Bergambar dengan pengantin sebagai bukti kehadiran kami.
Sesampai di rumah pengantin ngam2 pengantin tengah makan....kami pun join sekali...mmg waktu yg sesuai sbb perut mmg tgh lapar...makanan nya sedap2....sempat gak lah nak bergambar kenang-kenangan ngan pegantin.....lebih kurang sejam gak lah kami bertamu di rumah pengantin.......

Salah 1 destinasi yg yg aku singgah sebaiknya balik dari rumah pengantin ialah pengkalan nelayan Sg timun, Rembau...Jalan nak masuk mmg agak mecabar sikit sbb dalam proses penambahbaikan/menaik taraf..

Di Sungai Timun ini lah para pengemar sang berjanggut ( udang galah ) mendapatkanya dengan cara memancing, memukat ,menjala dan membubu....hajat aku masa tu hanya nak singgah jer nak servey line lah kononya...ingatkan ada lah org yg jual sang berjanggut ni murah2...tp x der dah sbb dah petang....org lain dah solosaikan dah....

Buat kenagan sikit lah ngan jeti ni....sg timun ada lah salah 1 sungai yg sangat terkenal dengan spesis sang bejanggut( udang galah )...aku mengetahuinya pun melalui siaran televisen dalam program Majalah 3...pasal tu lah aku aku datang sini nak tgok keadaan nya...klau ok nanti boleh lah aku cuba nasib...aku di fahamkan di sungai Timun ini ada kalanya pemancing boleh mendapat 3-4 kilo sekali turun tp itu semua bergantung pada musim..Yg man biasa nya pada musim daun luruh..
Sambung perjalanan ke Port Dikson konon nya nak lepak2 ngan mancing kejap..tp x jadi sb hujan..so aku pun singgah beli umpun-umpun rm 5 utk memancing kalau2 ada port baik...
Sambung Perjalanan ke ke lukut..sesampai singgah kat jeti mahmud tapi ramai sgt org mancing kat situ.. so kena cari tempat lain kat kawasan yg berdekatan..
Lukut area memancing santai

Siapkan apa yang patut, setting baik punyaa..
Port baik dah jumpa kat kawasan lukut jugak....cubalkh nasib utk 1-2 jam sebelum magrib...mana tau boleh naik kerapu 1-2 kilo...dapat gak buat lauk utk mlm nanti....

Parking baik punya joran aku ni.....tunggu tarikan yang pertama..harapanku naik kerapu 2 kilo
Aii mana ni...x makan umpun-umpun ke ??? 15 minit dah aku tunggu.......

AArrr tarik lah kuat2 sikit....tarik lagi..tarik lagi...

ZZuuuPPss.........YESS lah.........ada rasa berat ni..ikan apa lah ni.....??
ISHHH kuat tarikannya ni....jgn masuk celah kayu tu cukup lah........

WOOOO........gelama pisang dahh.......boleh tahan lah..dapat 2-3 ekor dah boleh buat lauk malam ni....

Ikan apa tu bang...??? nak masak gulai ke goreng jer.........hehehehe.........

1 permandangan yg cukup indah.........yg mana waktu mancing aku pun dah cukup...magrib dah masuk......jom balik...

mfab :))

No comments: