~ MuTiArA kAtA

Jangan malu memberikan sedikit, kerana pemberian sedemikian lebih baik daripada tidak memberi sama sekali & Dan aku anak kampong tidak terlalu pandai menulis....akan tetapi apa yang baik akan ku kongsikan jua.....

Thursday, November 26, 2009

Latest Trip kenyir 09 ( 8 )

Sedikit permandang yg sempat di rakam kan pada pagi hari ke 2 kami di sungai teranggan..terdapat beberapa house bot2 lain yg mula kawasan memasuki sungai terenggan yg mana suasana di sg teranggan menjadi semakin meriah...Memang sudah di jadualkan pada pagi hari ke 2 kami adalah aktiviti trekking yg mana kami semua telah bersetuju utk memilih beberapa lubuk di sepanjang perjalanan trekking kami...perjalanan trekking kami di anggarkan mengambil masa 3-4 jam utk sampai ke lubuk yg terakhir pilihan kami...setiap org peserta hanya di benarkan menbawa 1-2 joran sahaja...dan menbawa peralatan yg perlu sahaja...ini bagi memudahkan peserta semasa dalam perjalanan nanti kerana antara laluan trekking ada kawasan berjeram,belukar dan anak sungai yg berarus deras....( sorry gambar2 semasa trekking x dapat di rakamkan utk faktor2 keselamatan kemera..)
Dari jam 9.00 am kami meninggalkan house bot dengan 2 buah speed bot utk masuk ke anak sungan terenggan..lebih kurang 20 minit dengan menaiki speed bot kami kena berjalan kaki pula...ermm..mmg memenatkan...tapi x per semangat ikan kelah punya pasal dia org semua buka langkah panjang...langkah bersenyum jer..
jaja :Haa...yg ni sebahagian dari hasil trekking kita org td...dah aku jer yg pegang jaring ni...kira hasilnya dari joran aku jer lah...." cepat sikit ambil gambar tu...berat ni..dekat 4 kilo ni.."
juru kamera ( bos husni ) : Pandailah nkor... nampak nkor banyak sentap kosong jer td..... jaja : Ada....itu yg nkor nampak...yg nkor x nampak tu..??
jaja : Nkor dah amik ke belom tadi..mcm x ambik jer...ambil lg sekali..." bergambar sekali lg arrr.."
Antara barisan ikan kelah yg berjaya kami naikkan semasa memancing di lubuk2 yg kami trekking...ikan kelah 8 ekor..paling besar 2 kilo 3 gram,2 ekor 1 kilo gram ke bawah, 5 ekor campur2 antara 500 gram ke bawah..lebih kurang 20 ekor ikan lampam,25 ekor ikan susur batang, 3 ekor keli batu dah 2 ekor toman bawah 500 gram.

Ini lah ikan kelah yg antara 5 ekor ikan kelah yg di bawah 500 gram tadi...yg besar2 mmg x dapat di pamerkan utk umum.. sorry..hanya para peserta saja yg di benarkan utk menyimpan gambar ikan yg bersaiz xxl tu utk sebagai kenangan...

hamdan : 2 ekor ikan kelah ni kira aku yg pancing lah... "zoom bagi ikan kelah aku ni nampak besar sikit tau........"
juru kamera ( bos husni ) : nak zoom mcm mana lg...besar sangat jari nkor tu...

mat bunga,bangi 1 : Mari2...tolong ambilkan gambar aku ngan ikan kelah aku ni...
juru kamera ( bos husni ) : Ok...ok...tapi itu bukan ikan kelah lah....itu ikan susur batang..
mat bunga,bangi 1 : X kisah lah kian susur batang ke ikan hisap batang ke...zoom besar2 sikit ok...
juru kamera ( bos husni ) :Nak zoom gigi nkor sekali eehh..


jaja : Ehh ijan...x nampak apa2 ke aku duduk mcm ni...??
ijan : Nampak..
jaja : Nkor nampak apa ijan...??hehehe..( "burung aku ke...??" )
ijan : X der lah...nampak lah kurang sopan nya...hehehe...( kalau aku nampak burung nkor...ngan burung2 tu aku siang kan sekali..hehehehe...)
jaja : Nkor jangan ijan...

Hasil tangkapan daripada aktiviti trekking...boleh tahan lah kan..??tgok tu...mcm ni lah bila hidup jaun ngna mak bapak...bila dah cari hasil tu..kena lah proses..klau x...harapkan org lain lah yg nak siang ikan tu....klau mcm ni kan ke bagus...rajin ngan semangat tu yg penting....bahagi2 tugas...
jaja : dan..nkor x kan makan sorang2 jer....??
hamdan : laa..klau nkor nak...nkor masak lah sendiri...tu banyak lagi maggi tu....
jaja : alaa..tinggalkan utk aku sedikit dan...
hamdan : nnkorr ni...ni yg aku lemah ni...jap lah..aku makan dulu...
hamdan : Hhaaa..nkor org x der haaa....nak masak sendiri....maggi pun ciput jer ni..lagi pun aku memang tgh lapar baru balik trekking ni....ok..aku makan dulu....

Haa..mcm tu lah sebahagian dari hasil2 yang boleh dilihat bila balik daripada aktiviti trekking ni..mmg biasalah tu....bila naik jer house bot..kebiasaanya..x tempat lain lah yg di tuju..apa2 hal mesti masuk dapur dulu lah...apa yg ada mesti nak sebat jer..x pun masak lah apa2 yg patut dulu...mau x nya dari pukul 9.00 am sampai pukul 5.00 pm duduk kat dalam hutan...nak harapkan bekal pun banyak mana lah sangat....hehehhe...

No comments: