~ MuTiArA kAtA

Jangan malu memberikan sedikit, kerana pemberian sedemikian lebih baik daripada tidak memberi sama sekali & Dan aku anak kampong tidak terlalu pandai menulis....akan tetapi apa yang baik akan ku kongsikan jua.....

Friday, March 18, 2011

DI SUATU PETANG YANG BORING...

Hari ni aku nak berkongsi cerita sikit ngan korang semua pasal gulai  ikan ni.... boleh kata hampir 2  bulan lebih dah aku x pekena gulai ikan ni...perrghhh..Gulai Ikan Patin masak Tempoyak...rindu nyer aku pada gulai ni...kebetulan pada waktu ini kat tempat aku hujan...kerja pun x der...so..aku x tau apa nak buat,aku pun belek2 lah my documents and my pictures aku..belek punya belek nah tu dia..keluar gambar gulei ni....menelan air liur jer lah aku sambil tengok gambar gulai ikan ni...ooo...gulai ikan patin..
Ikan patin ni merupakan ikan/spesis yg hidup di dalam air tawar....saper2 yg x makan ikan air tawar rugi lah...mcm aku semer ikan aku bedal...so...kalau nak makan gulai ikan ni...kenalah dapatkan di pasar2..oopppss...di pasar ikan ini mungkin terbahagi kepada 3 katogeri contoh nye : 1.)Ikan patin sungai original ( Ikan yg di daratkan dari sungai oleh nelayan2 sungai...pasti rasa nya akan lagi sedap, dan harga nyer pun sedap hingga mececah ratusan ringgit sekilo..So susah sikit lah kalau nak makan yg jenis ni..kalau duit x berapa tebal..hehehehe ) 2.). Ikan patin sangkar ( Haaa..yg ini memang agak senang sikit nak di cari..kadang2 itu di bandar2 besar pun ada jual,harga nyer pun berpatutan antara Rm 15 - 18 sekilo....ok lah tu...3.) Ikan patin kolam... ( Yg ini kalau korang kasi pun aku x makan..x sedap rasa lumpur...senang nak cari kat pasar2 harga nye pun murah sikit dalam Rm 8 sekilo..)
Balik semula ke cerita gulai ikan patin ni...kalau korang nak sangat merasa nyer...jom lah datang ke kampong aku..nun di Daerah Temerloh,Pahang...heheeh....Kat sana ada 2-3 kedai yg jual gulai ikan patin ni...masakan dia pun memang mublursss...Kedududkan kedai dia dalam bandar Temerloh,berhampiran bus station,dan megadap ke sungai pahang...bila dah sampai situ boleh tanya org dah di mana kedai gulai ikan patin...kalau korang nak cari yg mentah punya boleh di katakan setiap jalanraya di tepi sungai Pahang tu pasti nya banyak gerai2 yg jual ikan tu..Kalau mcm aku senang jer...pasal my darling aku dah pandai masak gulai ikan patin ni dah...lama gak aku gi hantar dia berguru tau...Tapi nak cari ikan ni kat belah Kl/Selangor susah lah..kena tunggu aku balik temerloh lah pulak ni....Kalau datang ke Temerloh cuba tau...jgn x cuba.....

mfab :))

No comments: