~ MuTiArA kAtA

Jangan malu memberikan sedikit, kerana pemberian sedemikian lebih baik daripada tidak memberi sama sekali & Dan aku anak kampong tidak terlalu pandai menulis....akan tetapi apa yang baik akan ku kongsikan jua.....

Thursday, April 22, 2010

NILAI SEKEPING SIJIL DAN HATI


Tahun 2008 mungkin tahun bertuah bagi ramai org..begitu juga dengan aku yg mana pada tahun ini aku telah di anugerah kan sekeping sijil khidmat cemerlang 2008 beserta wang saguhati sebanyak rm 1000.00...alhamdulilah...terima kasih fem..terima kasih upm..Utk mendapat kan sekeping sijil ni..rupa-rupan nya aku telah mencurahkan bakti dan berhempas pulas hampir 7 tahun dari aku mula kerja..
selama 7 tahun bekerja ni walaupun x lama mana sgt pun...akan tetapi mcm2 kerenah dan perangai peribadi lain2 org yg dah aku jumpa...ada yg menyakitkan hati...menlucukan..rasa mcm x nak jumpa org itu lagi..dan mcm2 lah...
Tapi apa yg aku nak ceritakan kat sini nilai sekeping sijil ini..yg mana kadang2 itu akan membuatkan aku rasa bersalah dan terhutang budi pada majikan aku...lebih2 lagi bila kadang2 tu aku menlangar sedikit peraturan kerja...selalu keluar minum waktu kerja..ya mana mmg dah 1 tabiat org2 disini...x kan lah x minum...mana boleh buat kerja...bila dah minum...mesti nak sembang2...bila dah sembang...sedar x sedar kat 2 jam berlalu..aduiii....patut lah kat 15 tahun kerja masih lagi x dapat2 anugerah cemerlang...
Tapi ramai pula yg kata ramai yg dapat anugerah cemerlang tu adalah kaki ampu bos...ermm sedih juga bila org kata kita mcm tu...kalau kat korang..kor org kakan kata apa..bila dah kena tuduh mcm tu...??? ermmm jgn bimbang...mana ada org nak buat jahat ngn bos..klau bos jaga staf dia baik2...mana ada org nak berikan khidmat kat bos dia kerja yg sembail lewa shaja...eerrmmm ntah lah....tepuk dada tanya selera...

Renung renung kan !!!
-Bila seronok, aku cari....pasanganku
-Bila sedih, aku cari....Mak
-Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku
-Bila gagal, aku ceritakan pada....Mak
-Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku
-Bila berduka, aku peluk erat....Emakku
-Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku
-Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah....Mak
-Bila sambut valentine.. Aku bagi hadiah pada pasanganku
-Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan "Selamat Hari Ibu"
-Selalu.. aku ingat pasanganku
-Selalu.... Mak ingat kat aku
-Bila-bila... aku akan talipon pasanganku
-Entah bila... aku nak talipon Mak
-Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku
-Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk Emak
-Renungkan:
-"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja...
-bolehkah kau kirim wang untuk Mak?
-Mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah".

-Berderai air mata jika kita mendengarnya........

-Tapi kalau Mak sudah tiada..........
-MAKKKKK...RINDU MAK.... RINDU SANGAT....

-Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya....
-berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya.....
-berapa ramai yang sanggup. mengantikan lampin ibunya.....
-berapa ramai yang sanggup..... membersihkan najis ibunya.......
-berapa ramai yang sanggup....... membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....
-berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....
-Dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya......

mfab :))

No comments: