~ MuTiArA kAtA

Jangan malu memberikan sedikit, kerana pemberian sedemikian lebih baik daripada tidak memberi sama sekali & Dan aku anak kampong tidak terlalu pandai menulis....akan tetapi apa yang baik akan ku kongsikan jua.....

Saturday, March 20, 2010

~ FADIR THE SERIES ~



salam...lama benor x update blog....mmg selalu sibuk...lg pun aku banyak mengalah ngan my wife...pasal dia selalu guna lap top ni sbb dia tgh sambung study...x per lah study lg penting...good luck darling..heheheh....
kali ni aku nak buat cerita pasal memancing yg mana kali pertama aku mula kenal pancing atau org kg aku di daerah temerloh panggil ngail....senang kata zaman mula2 aku berkecimpung dalam dunia menangkap ikan lah...pada usia aku 9 tahun lg aku hanya di berikan kelonggaran atau pun pendedahan awl saja yg mana aku boleh mengikuti org tua aku ( my abah ) pergi mengail saja...dan dari itu aku hanya diberi pendedahan utk mengenali jenis2 ikan sungai sahaja...mmg best...mau x best nya bila aku tgok my abah x menang tangan melayan joranya di rentap dengan begitu rakus sekali...my abah pada masa tu cuma ada 2 joran kesayangan nya berjenama ugly stick ngan mesin jenama ryobi...kira nya pancing otai dulu2 lah....biasa nya pada setiap hari sabtu sebelah ptg my abah mmg dah boleh lari dari aktiviti ngail ni...seingat aku...lebih kurang setengah jam pas makan tgh hari my abah mula minta bantuan aku utk tolong ambil kan cangkul...ermmm....masa tu aku mmg faham sgt lah apa yg dia nak buat...aku pun apa lg... mcm kerete control dpt bateri baru lah...berlari-larilah cari cangkul..mau x nya kena tunjuk baik ngan rajin lah klau nak ikut..hehehe....kebiasaanyamy abah pergi mengail x pakai umpan lain...hanya cacing lah jadi pujaannya..."kalau pakai cacing mcm2 ikan yg makan cacing...silap2 udang galah pun boleh dpt..."kata my abah...aku hanya men iyakan jer lah...lepas cari cacing..lebih kurang pukul 3 my abah mula bersiap-siap utk pergi mengail..aku mcm biasa dah tgu kat tangga depan...siap dengan bekas ikan dan botol air..hehehe...jarak antara sungai ngan rumah aku hanya 100 meter saja...so x der lah kisah sgt...mcm ni lah rumah org di temerloh yg mana banyak perkampongan di tepi2 sungai...sungai pahang.....sungai yg ada lagenda nya...toint...toint...toint...





mfab :))

1 comment:

FiEza_HaMiD said...

oo..ngumpat kita ek..huhuhuuh??